Annonce
Debat

Debat: Fynsk eksperimentarium kan bringe Danmark tilbage på cyklerne

Illustration: Gert Ejton
Annonce

Mens verden venter på vacciner, der kan bringe os på den anden side af Covid 19-pandemien, har de fynske kommuner i fællesskab fundet en medicin, som kan bringe nyt liv til en patient, der efterhånden har skrantet i flere år. Nemlig den danske cykelkultur.

Vi danskere ynder at betragte os selv som verdensmestre i cyklisme og bryste os af vores cykelvenlige hovedstad, værtskabet for Tour de France mv. Men Danmarks brand som cykelnation klinger desværre lidt hult, når vi cykler ud af landets største byer.

Rasmus Helveg Petersen, Radikale Venstre

I landområderne er feltet af hverdagscyklister ikke ret stort, og cykelkulturen trænger til en effektiv form for genoplivning, hvis vi skal fastholde og udvikle vores position - og ikke mindst hvis vi for alvor skal opleve gevinsterne ved den to-hjulede transport. Samfundsmæssigt er det nemlig en rigtig god investering at satse på flere cyklister, og der er både sundhedsmæssige og klimamæssige effekter at høste.

Faktisk er cykling den eneste transportform, der giver et positivt samfundsmæssigt afkast med hele 8,20 kr. pr. cyklet km ifølge de nyeste tal fra Transportministeriet. Vi skal altså have vendt udviklingen, så flere igen vælger at svinge sig i sadlen fremfor at slænge sig bag rettet – også uden for storbyerne. Med el-cyklernes fremmarch som en vigtig vitaminpille, synes vi, det er en realistisk ambition selv i landområder med større afstande.

Her vil muligheden for at skifte bil nr. 2 ud med en elcykel nemlig appellere til mange børnefamilier med blik for klimaet og familiens sundhed. Ligesom med Covid 19-vaccinerne er der dog brug for at skrue tempoet ekstra op, når det gælder udviklingen af den medicin, der for alvor kan hjælpe cykelkulturen tilbage i topform.

Tonni Hansen (SF)

Det er derfor glædeligt, at der allerede er bred enighed om, at cykelinfrastruktur er et af de midler, der for alvor kan rykke ved danskernes adfærd, og at der er indgået aftale om 520 mio. til forbedring af cykelinfrastruktur hen over de kommende 3 år. Men hvordan sikrer vi, at det ikke bare er lappegrejet, der bliver fundet frem? At medicinen ikke bliver givet i lidt for små doser, lidt for hurtigt og tilfældigt, nu hvor forhandlingerne om infrastrukturpakken for det kommende årti giver os muligheden for at investere målrettet og ambitiøst og strategisk smart i cyklismen på længere sigt?

Søren Steen Andersen (V)

Som ved udviklingen af de rette vacciner, er der brug for tests og dokumentation for at sikre det bedste udbytte – hvor hele Danmark på den mest effektive måde bliver smittet med den positive cykelkultur. Det har de fynske kommuner sammen fundet en genial genvej til – som man så ofte finder det netop på cyklen: Fyn som hele Danmarks eksperimentarium for cykelinfrastruktur.

Et eksperimentarium, hvor man bl.a. kan afprøve nye prisbillige anlægsmetoder som gentænkning af to-minus-en veje, naturstier og cykelstier ad og langs nedlagte banestrækninger sammen med innovative tiltag som autonome cykelfærger og førerløse busser, hvor man kan have cyklen med.

Men vigtigst af alt et eksperimentarium, hvor man kan illustrere, hvordan cykelkulturen kan løftes flere år frem i tiden, når man i et samlet område, der ligner Danmark i miniatureformat, giver cykelinfrastrukturen et ekstra boost med trygge, seværdige og sammenhængende cykelveje hele vejen rundt. Et fynsk cykeleksperimentarium kan med meget kort aftræk inspirere og trigge investeringslysten i cykelfremmende tiltag for såvel private aktører som kommuner i resten af landet.


Faktisk er cykling den eneste transportform, der giver et positivt samfundsmæssigt afkast med hele 8,20 kr. pr. cyklet km ifølge de nyeste tal fra Transportministeriet. Vi skal altså have vendt udviklingen, så flere igen vælger at svinge sig i sadlen fremfor at slænge sig bag rettet.


En kortlægning af behovene i de fynske kommuner viser, at man kan nå rigtig langt med en investering på mindre end en halv milliard, hvis man lader Fyn lægge krop til eksperimenterne. De fynske kommuner kan levere en koordineret indsats og et stærkt fundament i kraft af den brede politiske opbakning og Bike Island-ambitionen.

Sidstnævnte har siden 2017 haft det fynske kikkertsigte indstillet på at blive Nordeuropas foretrukne cykelturismedestination og derfor allerede affødt masser af initiativer med fokus på cykelvenlighed som f.eks. Bike Stations med mulighed for at få ny luft i dækkene og Bike Friends - en venligboerordning for cyklister. Men økonomien til en omfattende og innovativ opgradering af cykelinfrastrukturen kan de fynske kommuner ikke løfte alene.

Der er altså behov for, at Danmark investerer i eksperimentariet. I kraft af de mange positive effekter kan man dog driste sig til at påstå, at den halve mia. for staten er langt bedre placeret under fynske cykeldæk end på en konto med negative renter i Nationalbanken. Men vi må asfaltere, mens vi cykler, hvis vi skal nå med i spurten med de stærke cykelnationer.

Derfor skal det fynske cykeleksperimentarium naturligvis ikke ses som alternativ men derimod et nødvendigt supplement til de cykelinvesteringer, der allerede er tegnet ind i statens rutebeskrivelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Boykot Vinter-OL i Beijing 2022

Holstebro

Slidt vejstrækning får nyt liv

Annonce