x
Annonce
Biler

Danskere i kø efter ny Aston Martin

Den nye Aston Martin DBX byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft. Den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper. Foto: Aston Martin
Flere har købt den nye DBX, som er Aston Martins første høje bil.

Hele verden efterspørger store brutale SUV’er, og i den absolutte luksusklasse er det store SUV'ere, der sælger. Storsælgeren i klassen er Bentleys Bentayga, og hos Rolls-Royce er Cullinan den mest solgte model sidste år.

Desuden er der rygter om, at McLaren og Ferrari snart også skulle være leveringsdygtige i en 4X4-bil. Og så er der jo også Lamborghini Urus.

DBX hedder Aston Martins bud på en stor SUV. Motor og teknik er i vid udstrækning hentet hos samarbejdspartneren Mercedes-Benz, og om få år vil hver anden solgte Aston Martin være en SUV.

Trenden har også ramt Danmark, og tre danske kunder har allerede bestilt en Aston Martin DBX, uden overhovedet at have siddet i bilen.

- Det har vi aldrig oplevet før, og det vidner om, at vi med den nye SUV kommer i kontakt med helt nye kunder, der ikke har skænket Aston Martin en tanke før, vurderer salgschef Jonas Kupper, Aston Martin Copenhagen.

Med den nye DBX bliver det også for første gang muligt at trække en båd eller en campingvogn efter bilen. DBX må trække 2780 kg på krogen.

Bilen koster fra 3,7 millioner kroner, hvilket er et par hundrede tusinde kroner mindre end Lamborghini Urus.

De danske kunder har netop haft mulighed for at sidde i bilen, idet en meget før serieproduktions-DBX har været på roadshow i Skandinavien.

Annonce
Jonas Kupper, salgschef hos Aston Martin Copenhagen, oplever en usædvanlig stor interesse for den nye SUV. Foto: Jens Høy

Luftaffjedring og 4X4

DBX bygger på en ny platform, som Aston selv har udviklet. Det betyder, at alle moderne sikkerhedssystemer er standard i DBX. Interiøret byder på den sædvanlige handskebløde læderkvalitet og to skærme.

Den udstillede bil kunne dog ikke demonstrere det infotainmentsystem, som Mercedes-Benz har leveret til Aston Martin. Det bygger på de teknologier, som også sidder i Mercedes S-klasse, oplyser Aston Martin.

Inden døre er der plads til fem i kabinen, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Bagagerummet kan klare hele 632 liter.

Standard er også et 4x4-system, som kan variere kraften 100 procent mellem for- og bagaksel og individuelt mellem hjulene på akslerne til glæde for sportslig kørsel.

Motoren er Mercedes-Benz' store V8’er med 550 hestekræfter, og kræfterne overføres via en 9-trins automatgearkasse.

Præstationerne hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Senere kommer bilen også med en V6-hybrid, og efter sigende skulle der også være plads til Astons V12’er, der yder op til over 700 hestekræfter med to turboladere.

Det siger næsten sig selv, at en bil i denne klasse har luftaffjedring, og her har Aston teamet op med specialisterne hos Bilstein, hvilket har resulteret i en 7-trins regulering af bilens højde over vejen. Det hele styres elektronisk med mulighed for manuel indgriben, hvis chaufføren ønsker det.

Kraftværket er en V8-benzinmotor fra Mercedes-AMG, der kaster 550 hk af sig. Senere kommer en plug-in hybrid og måske en ægte V12-motor. Foto: Aston Martin
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce