Annonce
Kultur

Dansk keramik set med en samlers øjne

Vaser og krukker af Patrick Nordström, Anne Kjærsgaard, Gudrun Meedom Bæch, Bode Willumsen, Mette Marie Ørsted. Bode Willumsen, søn af J.F. Willumsen, blev uddannet tegner hos Bing og Grøndal og kom senere til Den Kongelige Porcelainsfabrik. Han etablerde i 1930'erne sit eget værksted. Foto: Erik Balle
Carsten Bagge Laustsen er terrorforsker og passioneret keramiksamler. Med udgangspunkt i sin private samling har han kurateret udstillingen "100 års dansk keramik", der vises på Skovgaard Museet i Viborg. Formålet er at give en pædagogisk, kronologisk indføring i dansk keramiks historie.
Annonce

Mens andre drenge trykkede deres næser flade mod ruderne til slik- eller legetøjsbutikker, havde Carsten Bagge Laustsen sin klemt flad mod vinduerne i kunsthåndværkbutikken Hans og Grethe i gågaden i Struer. Her kunne han skimte keramik bag glasset. I studentergave ønskede han sig sit første stykke, og de følgende 30 år er samlingen vokset i takt med pladsen og økonomien. - Da jeg flyttede til Aarhus som studerende, jagtede jeg Hammershøi, Palshus, Arne Bang og Saxbo på loppemarkeder. Det udviklede sig, økonomien blev en anden, og det gik helt galt, da jeg købte hus og pludselig havde 200 kvadratmeter, jeg kunne fylde. Det er et helt museum herhjemme, siger han med et grin. Den 49-årige sociolog, terrorforsker og passionerede samler har også fyldt sin mors hus, sin søsters, universitetskontoret og venners hjem med sin samling af keramik. For det er vigtigt, at det skal ses og nydes. Det seneste år har hans keramiksamling også været vist frem på danske museer og en enkelt afstikker til Paris. ”100 års dansk keramik” hedder udstillingen, der 31. januar 2020 kom til Skovgaard Museet i Viborg. Udstillingens 500 værker kommer primært fra Carsten Bagge Laustsens egen samling, men er suppleret med værker fra andre private samlere og enkelte danske museer. - Jeg kunne ikke finde på at købe keramik til at pakke i skabe eller kasser. Det er et princip, at det skal stå fremme, siger han.

Detalje af vase af Gertrud Vasegaard. Vasegaard var ud af Hjorth-familien, der havde en stor keramikfabrik på Bornholm. Foto: Erik Balle
Annonce

Organisk samling

Der er mange måder at samle på. Nogle samler efter navne eller farver. Nogle vælger det, der er bliver vist i boligmagasinerne. Andre samler efter historisk og æstetisk værdi. Det sidste passer på Carsten Bagge Laustsens keramiksamling, der hele tiden forandrer sig. - En samling er en organisk størrelse, der udvikles. I begyndelsen samlede jeg enkelte kunstnere: Saxbo, Arne Bang og Hammershøi, og har måske haft hundrede af hver. Men nu er samlingen mere bred, og jeg ikke længere interesseret i at have mange værker, måske bare en 10-20 stykker af hver, siger han. Keramiksamleren køber ikke bare nyt. Det øjet er blevet træt af, sælger han videre. Og det han købte på loppemarkeder i begyndelsen, er siden blevet populært og kostbart – også uden for samlerkredse - hvilket har finansieret udvidelsen af samlingen. - Det har været mit held. Min tidlige samling har været kapital, som jeg har kunnet veksle til nye værker af nulevende kunstnere. Min interesse har bevæget sig mod nutidskeramik og unikaværker, der ikke er masseproduceret, og som ikke er for lette at finde, siger han.

Annonce

Samlerudstilling

Det er de hundreder af keramikkunstværker og kunsthåndværk fra Carsten Bagge Laustsens hjem, der er grundstammen i udstillingen på Skovgaard Museet. For at fylde huller i den danske keramikhistorie ud har han fået hjælp fra andre private samlere, for udstillingen skal fortælle om de seneste 100 års dansk keramik – fra Bindesbøll og frem. - Det er 100 år og en spytklat. For vi skal have Thorvald Bindesbøll med. Det giver ikke mening at forstå det efter ham uden ham. Han er den første i det moderne gennembrud, der viser overgangen fra prydvaser med slotte og søslag til dekorationer i abstrakte mønstre. Derfra kan man nogenlunde kronologisk følge udviklingen i dansk keramik, forklarer han. Udstillingen er atypisk, mener han, fordi den er skabt af en samler og sociolog. Den har et ambitiøst mål om at tegne keramikhistorien og indkredse det, der er særligt ved den danske tradition, hvor brugsværdi og kunst går op i en højere enhed. - Det er tænkt som et demokratisk blik på keramikken. Det er et bredt udsnit og ikke kun pragteksemplarerne, der bliver vist frem. Man kan se vaser, som man genkender fra bedsteforældres stuer, men der vil også være ting, ingen har set før, fordi de kommer fra private samlinger. Men det er et forsøg på at favne traditionen bredt, fortalt pædagogisk og kronologisk. Det er ikke meget avantgarde eller hurlumhej. Jeg vil bare gerne vise noget god keramik, siger han.

Udstillingen på Skovgaard Museet kan opleves frem til 1. juni 2020. I år udkommer Carsten Bagge Laustsen desuden med bogen: ”100 års dansk keramik”.

Turi Heisselbergs moderne, skulpturelle keramik. Foto: Erik Balle
Carsten Bagge Laustsen er terrorforsker og keramiksamler. Han har kurateret en udstilling, der skal fortælle den danske keramiks historie. Han har primært brugt sine egne værker, samt værker lånt af andre private samlere. Foto: PR
Detalje af vase af Nils Kähler. Rustikt ler, og flydende glasur fra Kählers sjællandske fabrik. Foto: Erik Balle
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Naturen har det langt bedre end sit rygte

TTH Holstebro Herrer

TTH besejrede Mors-Thy i tredje test

Annonce