x
Annonce
Erhverv

Danmark har fået sin første eldrevne minibus

Langhøj regner med at sælge den nye minibus til kommuner og institutioner, der har behov for en bus til transport af børn og ældre, og minibussen kan i øvrigt indrettes, så den kan transportere folk i kørestol. Foto: Jørgen Høg
Virksomheden Langhøj ApS har sammen med Autoa A/S og den tyske bilkoncern Volkswagen udviklet landets første el-minibus til ældre, børn og handicappede.

AARHUS: Salgschef hos Langhøj ApS, Steffen Møller, fik ideen til landets første eldrevne minibus under en rejse til Belgien og Tyskland, hvor han lagde mærke til, at der ikke kun var personbiler på el i gadebilledet.

- Da jeg kom hjem, tog vi kontakt til Volkswagen, som sagde ja til at stå for at få minibussen godkendt hos myndighederne, hvis vi ville tage ansvaret for ombygningen. Og sådan blev det.

Den unikke e-Crafter bliver efter ombygning hos Langhøj indregistreret som en personbil. Under normale forhold ville en bil i den størrelse blive pålagt en registreringsafgift på 300.000 kroner, men fordi den kører på el, slipper man med en afgift på 50.000 kroner, og det betyder, at minibussen kan købes for en pris ekskl. moms på 600.000 kroner.

Dermed er den billigere end samme bus i en dieseludgave.

Langhøj har 30 års erfaring med specialindretning af handicapbiler og regner med at sælge den nye minibus til kommuner og institutioner, der har behov for en bus til transport af børn og ældre, og minibussen kan i øvrigt indrettes, så den kan transportere folk i kørestol.

- Bussen er helt ny, vi har ikke solgt den første endnu, men vi regner med at sælger 20-30 stykker i år. Lige nu rejser vi rundt i landet for at præsentere den for udvalgte kunder, vi har været forbi Københavns Lufthavn i Kastrup, der er meget interesseret, og vi har haft møder med Københavns Kommune, fortæller salgschef Steffen Møller, Langhøj.

Han er meget påpasselig med ikke at oversælge kvaliteterne ved den nye minibus.

- Den egner sig ikke til længere ture, men hvis en kommune har et dagligt behov for tre-fire timers transport rundt i byen, så er den eldrevne minibus genial, som han udtrykker det.

Annonce

Langhøj ApS

  • Omsætning 2019: 72 mio. kroner
  • Overskud 2019: 4.4 mio. kroner efter skat
  • Antal ansatte: 25
  • Langhøj Aps laver biler til handicappede og har afdelinger i Aalborg, Aarhus, Kolding, Odense og København.

Fordele og ulemper

På hjemmesiden har Langhøj valgt at skilte tydeligt med minibussens fordele og ulemper, så kunderne ved, hvad de får med den nye e-Crafter.

Fordelene er: Bedre for miljøet, billigere drift og vedligeholdelse, sjove køreegenskaber med en stærk motor, mindre støj i kabinen, højere gensalgsværdi, start dagen på fuld tank, store afgiftsfordele.

Ulemperne er: Optankning tager længere tid, dyrere i indkøb, dårligere rækkevidde om vinteren, tungere i vægt, begrænset udvalg på brugtbilmarkedet.

På sigt forventer Langhøj at sælge 60-70 eksemplarer om året, det er Steffen Møllers bedste gæt.

- Allerede nu ved vi, at Volkswagen i de kommende år vil præsentere flere nye modeller af den bustype, vi bygger om, så vi har store forventninger til det kommende salg.

Steffen Møller fortæller, at e-Crafter er den første eldrevne minibus herhjemme.

- Jeg kender ikke markederne i de øvrige nordiske lande, men jeg ved, at der kører lignende minibusser i Holland-Belgien.

Fremtiden for el-minibusser

E-Crafter er et godt eksempel på fremtidens marked for el-minibusser.

Den er topudstyret, praktisk og innovativ, og den flugter perfekt med de politiske og de folkelige ønsker om mere ren og CO2-venlig trafik. Minibussen repræsenterer det, som Langhøj beskriver som ”fuld-elektrisk køreglæde”, og den 100 procent eldrevne e-Crafter minibus, indrettet til otte personer, bygges i et samarbejde mellem de to virksomheder AutoA og Langhøj.

Bussen har en rækkevidde på op til 130 kilometer, og bilen er specielt udviklet med fokus på emissionsfri person- og eksprestransport i centrum af alle større byer.

Langhøj fremhæver følgende: "De perfekte køreegenskaber til stop-and-go-kørsel i bymidten. Den er robust, økonomisk og effektiv, og den nye bus fjerner alle bekymringer om fremtidige kørselsforbud for dieselkøretøjer i byerne.

Som elbil er den bedre for miljøet, el er samlet set meget mere skånsomt for miljøet, og med e-Crafter slipper man for dagligt at udlede CO2 til atmosfæren fra afbrænding af benzin- og diesel.”

Den eldrevne minibus vil desuden kræve mindre vedligeholdelse, fordi elbiler ikke behøver noget bundkar, transmissionssystem eller katalysator, og det er ensbetydende med lavere omkostninger til vedligehold og olieskift. Ved brug af en hurtig ladestation kan batteriet lades op til 80 procent på 45 minutter.

Minibussen leveres med imponerende meget udstyr som fuldautomatisk to-zoners klimaanlæg, bakkamera, parkeringssensor for og bag, fartpilot, navigation, Apple CarPlay og meget mere. Foto: Jørgen Høg

Omfattende udstyrsliste

Minibussen leveres med imponerende meget udstyr som fuldautomatisk to-zoners klimaanlæg, bakkamera, parkeringssensor for og bag, fartpilot, navigation, Apple CarPlay, android auto, lys- & synpakke, Xenon forlygter, køl i handskerum, motorkabinevarmer, fjernbetjent centrallås, kørecomputer, infocenter, startspærre, varme i forrude, udvendig temperaturmåler, automatisk regnsensor, sædevarme, højdejusterbart forsæde, el-ruder, el-spejle m/varme, dæktryksmåler, multifunktionsrat, håndfrit udstyr til mobil, Bluetooth, armlæn, kopholder, stofindtræk eller læderindtræk, lygtevasker, tågeforlygter med drejelys, LED forlygter, kurvelys, dobbelte airbags, ABS, ESP, antispin, servostyring og automatisk nødbremsesystem.

Salgschef Steffen Møller regner med at sælge 20-30 stk. af den moderne elbus i år. På sigt skulle salget gerne nå op på 60-70 biler om året. Foto: Jørgen Høg
Der er god plads i Danmarks første eldrevne minibus. Foto: Jørgen Høg
Virksomheden Langhøj ApS har sammen med Autoa A/S og den tyske bilkoncern Volkswagen udviklet landets første el-minibus til ældre, børn og handicappede. Foto: Jørgen Høg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge

Jeg mangler et splitsekunds fred for den virus

Kan du tænke på andet end coranavirus og de spor, som det lige nu sætter i samfundet? Jeg prøver ihærdigt, men mine tanker vender hele tiden tilbage til emnet. Og hvis det ikke er mig selv, der finder det frem, sørger alle påvirkninger udefra for at gøre det. Nyheder og information er selvsagt en kilde til corona-tanker. Det samme gælder telefonsamtaler med venner og familie. Hvad ellers skulle man da tale om? Og selv en god film er i stand til at sende mine tanker i retningen af den virkelighed, jeg gerne vil glemme for en stund. Prøv at tænke over det. Du kender det sikkert også. Når jeg ser folk, der krammer hinanden på tv, tager min hjerne afstand fra det, inden fornuften når at melde sig. "Hov! Det de burde da holde afstand. Det må man da ikke gøre. Er de da rigtig kloge?" Det er bare lige en kort og flygtig tanke forankret i de nye samfundsnormer - og så tilbage til filmens normalverden. Den fiktive normal fra dengang. Dengang - før corona. Jeg er begyndt at finde en rytme i den nye virkelighed. Det er ikke nogen rar rytme, men som dagene går, begynder det her absurde teater at virke som hverdag. Det er blevet almindeligt at holde sig væk fra alt og alle. I den første uges tid nød jeg det korte splitsekund om morgenen, hvor bevidstheden om corona og elendighed ikke fandtes. Det korte glimt af bare at være til, uden at tænke over noget. Altid efterfulgt af den opgivende følelse, når virkeligheden pressede sig på. "Nå, ja - fandens. Verden er gået i stykker." Nu savner jeg det korte glimt af glemsomhed. Jeg har ikke set det nogle dage efterhånden. Jeg tolker det som om, coronasituationen er blevet normalen. Også for underbevidstheden. Det er blevet normalt ikke at have tæt kontakt til andre mennesker. Normalt ikke at kunne gøre, som man plejer. Normalt at være bekymret med god grund. Og hvor er det da skræmmende, hvor hurtigt noget helt forkert bliver normalt. Vi har bevæget os ind i denne virkelighed af flere omgange. Hver gang har vi vænnet os til nye begrænsninger. Og vi accepterer det. Stort set alle sammen. Folkestemningen gør i hvert fald. Det er naturligvis godt, når der nu er behov for netop det. Men det er altså også skræmmende, hvor hurtigt vi kaster enhver skepsis over bord og blot venter på eksperternes næste ordre. Jeg havde besluttet mig for, at denne klumme skulle handle om noget andet end coronaen. I forsøget på at skrive om noget andet, gik det op for mig, hvor ustyrligt svært det er at tvinge hjernen til andre emner. Vi har alle behov for adspredelse. Vi har behov for at tænke på noget rart - eller på slet ingenting. Nogle finder ro ved at samle puslespil, løse krydsord eller spille computer. Andre læser bøger, strikker eller graver i haven. Jeg har endnu ikke fundet frem til noget brugbart i forhold til situationen. Så jeg nøjes med at glæde mig over, at jeg trods alt ikke bor alene. Så var jeg blevet bims. Med sikkerhed. Den mentale hygiejne er udfordret lige nu. Vi har behov for glæde og for at more os. Og uanset hvor skræmmende sygdommens nøgletal, renteniveauet eller udsigterne for fremtiden bliver, skal vi huske det positive. Vi skal more os. Vi skal grine og hygge os på alle de måder, vi kan slippe afsted med at gøre det - uden at komme på kant med myndighedernes anbefalinger, naturligvis. Her på avisen drak vi en kollektiv fyraftensbajer i fredags. Det kan anbefales. Redaktionen sidder lige nu spredt på 21 adresser, så det kollektive bestod i et videomøde. Med hjælp fra vores arbejdscomputere kunne vi for en stund hygge os og skåle med de venner, vi ikke har set noget til de seneste to uger. Det er naturligvis en sølle erstatning for social kontakt, men det var rart alligevel. God søndag - trods alt.

Annonce