Annoncørbetalt indhold

Danmark går en vild fremtid i møde

PR-Foto Credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Danmark går en vild fremtid i møde

Alle trends viser, at vi er på vej mod vildere tider i Danmark. Flere og flere er klar over, at det er godt at producere mindre af det tunge kød, fordi vi har brug for at formindske vores CO2. Det udsagn, er heller ikke helt forkert.

Annonce


Det gode er, at vi ikke nødvendigvis behøver at lave drastiske ændringer, for at opnå en mindre drivhuseffekt. Undersøgelser viser nemlig, at dansk vildtkød kan bane vejen for at skabe en af de store CO2 ændringer, som vi har brug for. Der er mange tegn, der peger på, at vi går en vild fremtid i møde.


Danmarks vilde dyr kan blive vores fremtid


I Danmark får vi primært vildtkød fra de dyr, der lever frit i vores skove, men også fra de dådyr og kronhjorte, der lever på store naturarealer bag beskyttende vildthegn.


Vi har dådyr i Danmark, fordi der blev udsat store grupper af dådyr vildt omkring 1100 tallet. Her var det mest på begrænsede øer og med det formål, at de kongelige kunne komme på jagt. Hvem ville dengang have tænkt, at dette skulle komme os til gavn på en helt anden måde i dag?


Så stor en forskel kan vilde dyr gøre for Danmarks fremtid

Undersøgelser viser, at når vi producerer 1 kilo oksekød, så koster det os gennemsnitligt 20 kilo CO2. Det er CO2, der ryger lige op i vores atmosfære og skaber endnu mere drivhuseffekt for os alle. Det fantastiske er - at når vi derimod producerer 1 kilo vildtkød, så koster det os kun 0,5 kilo CO2. Det er en kæmpe forskel, der kommer os til gavn!


Vildtkød kræver simpelthen utroligt lidt fra os. Og det gør det netop, fordi det er vildt. Et dyr, der lever i mere kontrollerede landbrugsformer, som eksempelvis grise og køer, koster flere resourcer over dyrets levetid.


Et vildtdyr, derimod, lever mere i overensstemmelse med naturen. Her finder rådyret selv det græs, bark eller lyng, det har brug for, uden at vi egentligt skal bruge nogle særlige ressourcer på produktion. Naturens naturlige metode giver os, kort sagt, en mulighed for at få et drastisk fald i drivhuseffekten. Og det, er der mange, der søger allerede nu.


Landmænd søger lavere CO2 aftryk

Jo mere CO2 vi tilføjer atmosfæren, jo varmere bliver der. Landmænd i Danmark har også mærket, at drivhuseffekten gør, at vejret har ændret sig og er blevet mere ustabilt. Danske landmænd er derfor generelt interesserede i at samarbejde om at finde C02 formindskende løsninger. Det er ikke mange, der har lyst til, at vi bliver ved med at skrue op for varmen.


Landmændene er en vigtig ingrediens i Danmark, for at det hele kan blive lidt vildere i fremtiden. Men den danske forbruger er lige så vigtig at have med. Og, vi behøver endda ikke altid at lave store ændringer i kosten, for at deltage i CO2 kampen.


Danske forbrugere kan fortsat købe røde bøffer til grillen

Vores spisevaner har en utrolig stor indflydelse på, hvor meget eller hvor lidt CO2 aftrykket stiger. Samtidigt, er det generelt svært for os at ændre vores spisevaner. Det er også svært at ændre produktionsmetoder for landmænd. Men, det er endnu sværere at gøre noget ved vejret, når først drivhuseffekten har fået fat og påvirker os alle. Hvilket den allerede har.


Skal vi alle så lade være med at spise rødt kød? Skal vores landmænd kun holde sig til plantebaseret produktion? Så sort og hvidt behøver det heldigvis ikke at være.


Som sagt, har vi allerede løsningen ved hånden. Vildtkød har den utrolige egenskab, at det har en positiv dobbelteffekt - 1) forbrugeren oplever en minimal ændring af spisevaner og 2) landmandens produktion af kød udleder betydeligt mindre CO2.


Bæredygtighed, når det er både nemmest og bedst

Flere og flere er interesserede i at formindske drivhuseffekten, hvad end det er forbruger eller landmand. Og vildtkødet er en af de fødevarer, der kan hjælpe os med drastisk at skære ned på vores CO2 aftryk. Også samtidigt med, at mange danskere stadig kan smide en rød bøf på grillen.


En vild fremtid, har vist sig at være bæredygtighed - når det er både nemmest, og når det er bedst.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.