Annonce
Læserbrev

Dagplejefyring. Prioritering under al kritik

Debat: Åbent brev til Børn og Unge i Holstebro:

”There is something rotten in the City of Holstebro”

Dette er et åbent brev, en undring, en klage til Børn og Unge i Holstebro, skrevet af en skuffet forælder som er blevet direkte påvirket af fyringen af en dagplejemor i Tvis området.

Det var med en knude i maven, jeg læste beskeden der var dumpet ned i min e-boks om, at der desværre, pga. faldende børnetal, måtte fyrres en dagplejemor i Tvis. Det gav nemlig minder om da vores store pige gik i dagpleje i Tvis, og I så under et halvt år efter hun var startet valgte af fyre vores dagplejemor, for at en lille måneds tid bagefter, kaste os rundt til diverse gæsteplejere, imens I på ingen måder informerede os forældre.

Men denne gang var det anderledes, denne gang er vores datter nummer to, hos en af de dagplejere i Tvis som har flest børn, hvor 3 ud af 4 familier aktivt har ønsket hende til barn nummer to eller tre, hende som stort set ingen sygedage havde, hende som altid var fleksible med ferier, både i forhold til jeres, kommunens, behov men også i forhold til os forældre, hende hvis egne børn var så store og velfungerende at de i tilfælde af at have en dag med hovedpine sagtens kunne klare sig selv.

Så der var ro på, og jeg sov godt natten til fredag, hvor opkaldet ville komme om morgenen, hvis vores dagplejemor var blevet prikket, og hun derfor ikke kom på arbejde.

Men opkaldet kom. En lettere morgengnaven ansat ringede om spurgte om vi vil have en gæsteplads, ikke noget med at sige det er vi kede af, ikke nogen forståelse for at vi var frustreret over, igen, at stå her. Nej, hun blev faktisk decideret sur da der blev spurgt ind til en mulighed for at klage.

Men kære Børne og Unge Holstebro, hvorfor lige vores dagplejemor igen. Det kan ikke engang dagplejemor få svar på. For mig som forældre lugter det langt væk af rygklapperi og nepotisme, lige som første gang. Første gang, var der en anden dagplejemor som havde sit hus aktivt til salg, altså hele fundamentet for at hun kunne fungere som dagplejemor var hun på vej væk fra, men hende valgte i at beholde.

Denne gang har I for et halvt år siden ansat en ny dagplejemor i byen, på trods af der faktisk var pladser, som I vælger at lade blive, I har dagplejere med færre børn tilknyttet, flere sygedage, mindre fleksibilitet. Men dem vælger I at beholde.

Jeg synes jeres prioritering, og forklaringer, eller mangel på samme, er under al kritik. Både i forhold til den måde I nu har smidt fire familier ud i uvished om fremtiden, men også den måde I fyrer uden nogen logisk grund, men på en baggrund, der lugter langt væk af vennetjenester og tilfældigt lotteri.

Kan I komme med en forklaring?

Vi tav stille, klappede hælene i sidste gang, det gør vi ikke denne her gang.

Annonce
Jeg synes jeres prioritering, og forklaringer, eller mangel på samme, er under al kritik. Både i forhold til den måde I nu har smidt fire familier ud i uvished om fremtiden, men også den måde I fyrer uden nogen logisk grund, men på en baggrund, der lugter langt væk af vennetjenester og tilfældigt lotteri, skriver en vred forælder, Ditte Egerrup Christensen. Privatfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
TTH Damer

TTH henter bagspiller i Nykøbing

Leder For abonnenter

Vi skal kunne stole på kontrolrapporterne

Der er ret stor sikkerhed for, at man ikke bliver syg af at spise danske fødevarer - eller fødevarer solgt i Danmark. Det skyldes blandt andet en ret finmasket fødevarekontrol, som er til for at sikre forbrugerne mod dårlige, ulovlige og skadelige fødevarer. Kontrollen finder sted i alle led, og resultaterne offentliggøres på fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor alle kan læse med. Mest kendt for forbrugerne er nok smiley-ordningen, som ved indgangen til butikker og restauranter fortæller, om der er styr på alt fra rengøring, til egenkontrol og papirarbejdet. Men også rapporterne fra produktionsleddet findes på nettet. Det er en fin sikkerhed for forbrugerne, men det er samtidig en velfungerende, moderne udgave af gabestokken for dem, der træder ved siden af. Derfor er det altafgørende, at vi kan stole på det, der står i Fødevarestyrelsens rapporter. Før jul - lige mens de fleste af landets husstande havde en and på indkøbssedlen - kom en rapport fra kontrolbesøget hos Dan Duck i Struer frem. Den fortalte blandt andet om massive problemer med medarbejdernes håndhygiejne. En sand bombe under virksomhedens julesalg. Problemet var blot, at rapporten indeholdt fejl på det område. Fejlen endte i medierne, og det har uvægerligt påvirket salget. Medierne havde ganske forståelig tillid til fødevarestyrelsen, præcis som forbrugerne har. Dan Duck er netop nu ved at regne på, hvad den fejlagtige rapport har kostet og forventer at lægge sag an mod Fødevarestyrelsen for de millioner, virksomheden er gået glip af. Sagen er på alle måder uheldig, og den viser bagsiden af medaljen ved et ellers velfungerende system baseret på stor tillid fra befolkningen. Vi vil have sunde og hygiejniske fødevare produceret under ordentlige forhold. Og med de offentlige kontrolrapporter har vi mulighed for at fravælge dem, vi ikke stoler på. Det er rigtig godt. Men rapporterne har en kæmpe magt, og selv myndigheder laver fejl. Men den store magt, som kontrolrapporterne har, gør det tæt på utilgiveligt at fejle.

Annonce