Erhverv

Cykel-Mads sælger både i Lemvig og på nettet, men det er hårdt slid

Anders Hilligsøe (tv) og Martin Skovgaard driver sammen butikken "Cykel-Mads" i Lemvig og Cykler.dk på nettet. Det er hårdt arbejde at holde fokus begge steder. PR-foto: Mads Krabbe
Cykel-Mads driver både butik i Lemvig og webshoppen Cykler.dk. Det har sine fordele, men det er også hårdt at stå på to ben.

LEMVIG: Foråret er kommet til Nordvestjylland, og der er både sus i skørterne og et stort smil på den ældre kvindelige cyklist, som i halsbrækkende Tour de France-tempo ruller ned ad den stejle Søndergade i Lemvig.

På toppen af den vestjyske bjergby er personalet hos Cykel-Mads også rykket op på den store klinge. Forår betyder cykelvejr, og cyklerne ruller ud af butikken som på samlebånd – både dem, der bliver hentet af de nye ejere, og dem, som bliver solgt over nettet.

- Vi sælger cyklerne 100 procent færdigsamlede, så man skal faktisk ikke gøre andet end at tage pappet af, fortæller medindehaver Martin Skovgaard og peger ud i gården, hvor cykler med en pap-overfrakke står på rad og række, klar til forsendelse til netkunderne.

Inde i butikken er der også travlt. Det er fredag eftermiddag, og weekenden er ifølge en brancheundersøgelse det mest populære tidspunkt at købe ny cykel.

- Lige nu er det racercykler, som er i høj kurs. De nye modeller kommer her i foråret, og efter sommerferien kommer de nye modeller af mountainbikes, forklarer den anden medindehaver Anders Hilligsøe.

Cykel-Mads/Cykler.dk

Cykel-Mads har sit navn efter Mads Pedersen. Han solgte i 2016 sin ejerandel til de nuværende ejere Anders Hilligsøe og Martin Skovgaard.

Den fysiske butik åbnede i Lemvig i 2000, og i 2009 åbnede butikken sin første webshop, efter at man for den nette sum af 20.000 euro købte domænenavnet Cykler.dk.

Netsalget står for cirka 30 procent af omsætningen.

Forretningen beskæftiger otte ansatte.

Hjemmeside: www.cykel-mads.dk.

Dyrt domænenavn

For nogle år siden udtrykte cykelhandlerne stor bekymring over især Bilka og Kvicklys indtog på markedet, men i dag er de fleste cykelhandlere – præcis som den øvrige detailhandel – presset af nethandel.

Her har Cykel-Mads en fordel, fordi man har sin egen webshop, endda med det attraktive domænenavn Cykler.dk.

- Vi købte domænet, da vi åbnede webshoppen i 2009. Det var til salg for 20.000 – euro, altså! Men vi blev rådet til at springe til, så det gjorde vi. Og det har da også været med til at fremtidssikre butikken og udvide kundekredsen geografisk. Vi sender for eksempel en del cykler til Aarhus og København, hvor man har et helt anderledes forhold til cyklen som det primære transportmiddel, fortæller Anders Hilligsøe.

Netbutikken har også givet større spillerum i den fysiske butik, forklarer Martin Skovgaard:

- Fordi vi har større volumen på salget, så kan vi have et større udvalg af varer i butikken. Vi har simpelthen mulighed for at have flere varer på lager. Det betyder noget for kunderne, for når man møder op i butikken, så vil man se et stort udvalg, og man vil gerne have sin cykel og sine reservedele med hjem med det samme. Man gider jo ikke vente på, at det bliver bestilt hjem.

Passer ikke sig selv

Men der er også en bagside af medaljen. Det vil være en meget stor fejl at tro, at en webshop bare er en computer, der står nede i kælderen og tjener penge hjem af sig selv.

- Hvis vi ikke havde åbnet webshoppen i 2009 og først skulle i gang nu, så er jeg ærligt talt i tvivl, om vi ville have kræfter til at tage kampen i dag. Man skal selvfølgelig have nogle gode produkter, men det altafgørende er at skabe synlighed, og det kræver mange ressourcer. Det koster også spidsen af en jetjager at ligge i toppen af Google-søgningerne, og prisen på Facebook-annoncering er steget til det dobbelt i løbet af tre år, siger Anders Hilligsøe.

Beslutningen om at åbne en webshop blev taget for 10 år siden, og det har – alt i alt – været et rigtig godt valg for Cykel-Mads, vurderer Martin Skovgaard.

- Vi driver det hele som én forretning, så det har sine fordele, at vi også kan flytte ressourcer frem og tilbage mellem fysisk butik og netbutik, alt efter hvor der er travlt, forklarer han.

Syv fakta om cykler

Danskere i alderen 10-84 år cykler gennemsnitligt 1,63 km om dagen.

Næsten halvdelen af danskerne cykler på arbejde eller til uddannelsesstedet. Det arbejdende folk cykler i snit 4,5 km, mens de studerende cykler 2,7 km pr. dag.

Studerende og halv- og helstuderede mennesker er de flittigste cyklister. Jo længere uddannelse, jo større sandsynlighed er der for, at man tager cyklen.

Cyklen er mest populær på de korte afstande. 51 procent af turene er kortere end to kilometer. Hvis turen er længere end fem kilometer, er der stor sandsynlighed for, at man vælger et andet transportmiddel.

I 2017 overvejede 750.000 danskere ifølge en brancheundersøgelse at købe en ny voksencykel. 299.000 overvejede at købe en ny børnecykel.

I 2017 forventede forbrugerne at skulle bruge 4600 kroner på at købe en ny voksencykel, næsten det samme, som man var parat til at bruge fem år tidligere. Til gengæld var man parat til at betale 3300 kroner for en børnecykel – dobbelt så meget som i 2012.

Cykelkunderne orienterer sig på nettet, inden de køber. Og når tegnebogen kommer frem, lægger de (i prioriteret rækkefølge) vægt på: Prisen, at de kan se og røre cyklen, muligheden for at køre en prøvetur, at cyklen leveres færdigsamlet, og at butikken har faguddannet personale.

Kilder: ”Faktaark om cykeltrafik i Danmark” (DTU) og ”Cykelmarkedet 2017” (Danske Cykelhandlere og Bike & Co/Fri)

Kan ikke det hele

Ud over at kæmpe for synligheden, så har Cykel-Mads især ét godt råd til andre butiksdrivende, som gerne vil handle med kunderne over nettet:

- Man skal vælge sin strategi og lade være med at tro, at man kan det hele. Det er altså kun sådan nogle som Amazon, der har ressourcer til at have ALT i én butik. Vi har for eksempel valgt, at vi først og fremmest vil sælge cykler, og så lader vi andre om at sælge reservedele og tilbehør over nettet, siger Anders Hilligsøe.

Årets store cykel-hit er i øvrigt skivebremser, som især på racercykler og mountainbikes med kulfiber-hjul vil øge bremseevnen betragteligt. Det andet store hit er cykler med el-hjælpemotor, som vinder hastigt frem.

Begge dele ventes at blive et stort hit, ikke mindst hjemme i Lemvig, hvor de mange stigninger ”uden for kategori” gør livet som cyklist lidt ekstra spændende.

Cykel-Mads har cirka en tredjedel af sin omsætning i netbutikken Cykler.dk. Kunderne er især begejstrede over, at cyklen leveres færdigsamlet af en fagmand. PR-foto: Mads Krabbe.
0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Forpagteren forlod stedet: Biograf-restaurant midlertidigt lukket

Annonce