Annonce
Udland

Coronavirusset kræver yderligere 116 liv i Hubei

China Daily/Reuters
116 dødsfald er det næsthøjeste antal døde på et døgn, siden virusset brød ud i december.

Yderligere 116 personer har mistet livet som følge af det nye coronavirus i den kinesiske Hubei-provins.

Annonce

Det oplyser provinsens sundhedskommission i sin daglige opdatering natten til fredag dansk tid.

Det bringer det samlede antal dødsfald for Hubei op på 1318 personer, mens antallet af dødsfald i hele Kina ligger på 1380, hvor der i alt døde 121 personer torsdag.

Det samlede antal dødsfald i Kina er fredag morgen dansk tid blevet revideret, da de kinesiske sundhedsmyndigheder oplyser, at nogle døde er blevet talt mere end én gang.

Samtidig er der blevet registreret 4823 nye smittetilfælde i Hubei, hvilket bringer det samlede smitteantal op på 51.986 i provinsen, hvor virusset har sit epicenter.

I hele Kina er der 5090 nye smittetilfælde, oplyser de nationale sundhedsmyndigheder.

Natten til torsdag tog udbruddet et hidtil uset hop opad, da der blev registreret 242 dødsfald på blot et døgn. Det var mere end en fordobling af det hidtil højeste antal døde registreret på 24 timer.

116 dødsfald er det næsthøjeste antal døde på et døgn, siden virusset brød ud i december og krævede de første liv i januar.

Antallet af nye smittetilfælde har de seneste to dage også været højt sammenlignet med tidligere. Men det havde sundhedskommissionen en forklaring på natten til torsdag.

Sundhedskommissionen er nemlig begyndt at inkludere smittetilfælde, der er blevet diagnosticeret ved hjælp af en ny, klinisk metode, oplyste den.

På verdensplan er over 64.000 mennesker smittet med coronavirus. Det viser en opgørelse fra John Hopkins University i Baltimore i USA natten til fredag dansk tid.

Langt de fleste af disse tilfælde er registreret på fastlandet i Kina.

Coronavirusset er foruden Kina registreret i 27 andre lande, herunder Thailand, Japan, Australien, Tyskland, USA, Frankrig, Canada, Italien, Spanien og Sverige.

I Japan døde den første person af coronavirus torsdag, mens virusset også har krævet to liv i Hongkong og Filippinerne.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce