Annonce
Erhverv

Corona-nedlukning gav travlhed hos Stark

Mens husmødre hamstrede toiletpapir, så drønede håndværkerne til Stark for at sikre sig byggematerialer. Det gav travlhed i Herning, men lageret følger godt med. Foto: Thomas Maxe
Byggematerialer og boremaskiner går som varmt brød hos Stark, der oplever stigende salg til både erhvervs- og privatkunder.
Annonce

HERNING: Da statsministeren dukkede op på tv-skærmen 11. marts og meddelte den omfattende nedlukning af store dele af samfundet, understregede hun, at der ikke var grund til at ”hamstre rugbrød og toiletpapir”. Og så myldrede danskerne samme aften og de følgende dage ud i butikkerne og tømte hylderne for rugbrød og toiletpapir.

Også kunderne hos byggemarkedet Stark i Herning blev lidt nervøse, fortæller direktør Morten Jakobsen:

- Det var kaotisk til at starte med. Hvad gør vi nu som kæde og som forretning? Og hvordan skulle kunderne passe på hinanden og os, når de kom ud i butikken?

- Erhvervskunderne var lige så forvirrede som os andre de første dage og rykkede for levering, fordi de var bange for, at de ikke kunne få byggematerialer, som udgør 80 procent af vores salg. Men det hele faldt hurtigt til ro, og det har været uden problemer at skaffe varer nok – dels har vi mange danskproducerede byggematerialer, dels er grænserne åbne for varer, siger han.

Normalt udgør privatkunderne blot fem procent af omsætningen hos Stark Herning, men under corona-nedlukningen er omsætningen til gør-det-selv-folket vokset så meget, at andelen i den senere tid har udgjort 10 procent.

- Mange skyndte sig herud, fordi de skulle gå hjemme, og så kunne de lige så godt få gjort noget ved gør-det-selv-projekterne. Det har især været belægningssten og træ til terrassen, som har været populært. Og nu, hvor der er gået nogle uger, har mange erfaret, at det måske ikke var sådan ”bare lige” at bygge en 50 kvadratmeter terrasse. Tingene tager længere tid, end de havde regnet med – og jeg har da også hørt flere sige, at de har fået større respekt for de professionelle håndværkeres faglighed, siger Morten Jakobsen og smiler.

Omsætningen bliver noteret i den nærmeste butik, når man køber ind på Stark.dk.

Direktør Morten Jakobsen, som er glad for lokal nethandel

Annonce

Flere gør-det-selv-kunder

Privatkunderne er hjerteligt velkomne hos Stark Herning, selv om kæden kun i begrænset omfang markedsfører sig over for den målgruppe.

- Mange privatkunder kommer af sig selv, og så får de selvfølgelig en god service. Vi har normalt én mand fast beskæftiget med at rådgive gør-det-selv-kunder, men det har været for lidt i den senere tid, så vi opmander efter behov.

Starks varesortiment er lidt anderledes end de kæder, som hovedsageligt henvender sig til privatkunder. Og måske er det i virkeligheden dét, der lokker privatkunderne ind i butikken: At de kan købe samme varer, som de professionelle håndværkere bruger?

- Vi har værktøj så som bore-/skruemaskiner i flere prisklasser fra ”den gode” til ”den professionelle”, men vi har ikke de allerbilligste modeller. Til gengæld har vi kun ganske få reklamationer – og jeg vil da også selv hellere give 1500-2000 kroner og så få en maskine, der er stærk og holdbar og ikke løber tør for strøm hele tiden, siger Morten Jakobsen.

Annonce

Lokalt online-salg

Corona-krisen har stress-testet både Stark-kæden og de enkelte butikker. Direktøren for Stark Herning er meget tilfreds med de foreløbige resultater.

- Erhvervskunderne lægger større vægt på kort leveringstid end muligheden for at spare nogle få kroner, så Stark havde allerede inden nedlukningen et ret stort centralt bufferlager i Vejle, som vi har haft stor fordel af. Og selv om vi ikke var de hurtigste til at lancere onlinesalg i branchen, så har vi fået fuldt udbytte af vores digitale satsning nu, hvor både privat- og erhvervskunder i stort omfang bestiller varer på hjemmesiden, siger Morten Jakobsen.

Han forsikrer i øvrigt, at man ikke skal være bange for at skade den lokale handel, hvis man køber ind på nettet. I hvert fald ikke hos Stark.

- Omsætningen bliver noteret i den nærmeste butik, når man køber ind på Stark.dk. Det er en god og fair ordning, som samtidig giver os et stærkt incitament for at bakke op om det digitale salg, siger Morten Jakobsen.

En overgang frygtede han, at byggemarkedet skulle blive tvunget til at lukke butikken, så man ikke kunne servicere kunderne. I al hast blev der derfor etableret en udendørs selvbetjenings-vareudlevering, som man kender det fra postens pakkebokse. Det er blevet populært hos kunderne og kunne være et af de tiltag, som vil leve videre, også efter corona.

Før coronavirus var Stark Herning et populært mødested for mange håndværkere. Nu er kaffekanden afløst af håndsprit. Foto: Thomas Maxe
Annonce

Hvad med ferien?

Netop usikkerheden for, hvad der skal ske, præger Stark Herning lige så meget som resten af samfundet.

- Lige nu har vi meget travlt, fordi håndværkerne har travlt. Men jeg er bekymret over, at mange rådgivere på arkitektkontorerne er sendt hjem. Hvad sker der så, når de igangværende byggeopgaver er færdige? Forhåbentlig vil danskerne sætte gang i byggeprojekter derhjemme, når de nu ikke kan komme ud at rejse i år, siger Morten Jakobsen.

Og apropos ændrede ferievaner, så påvirker det også butikken i Herning.

- Vores ferieplaner er normalt hængt op på, at der er ”industriferie” i uge 28, 29 og 30. Måske vil det ændre sig i år, hvis folk alligevel ikke kan komme ud at rejse? Vil folk få udbetalt puljen med feriepenge, og vil de så gå hjemme og lave gør-det-selv i stedet? Det venter vi spændt på at få afklaret, siger Morten Jakobsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Kamp skifter til dansk tophold

Holstebro

Stødte sammen i rundkørsel

Annonce