Annonce
Erhverv

Coop vil genstarte Danmark med milliardindkøb

- Vi har lært meget af coronakrisen, siger Coop-topchef Peter Høgsted. Arkivfoto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Coronakrisen har øget danskernes lyst til at købe danske produkter. Den mulighed griber forbrugerejede Coop nu med en lynaktion til fem milliarder kroner.
Annonce

To tredjedele af de danske forbrugere vil støtte danske virksomheder mere for at vise en vej ud af coronakrisen.

Det viser en undersøgelse, som dagligvarekæmpen Coop har gennemført blandt flere end 1800 forbrugere i starten af april.

Den forbrugerejede virksomhed med over 1000 butikker i Danmark vil derfor investere kraftigt i at udvide det danske sortiment.

- Vores ambition er at løfte for fem milliarder kroner volumen yderligere ud til danske leverandører i forhold til i dag. Prisen er selvfølgelig en enormt væsentlig parameter, men det må gerne koste os en lille smule. Så har vi en forventning om, at kunderne kvitterer ved rent faktisk at købe danske varer hos os, siger Jens Visholm, koncerndirektør i Coop.

Den markante ændring er især mulig med Coops egne varer, kendt under navne som Änglamark, Coop og Xtra, hvor koncernen selv vælger sine leverandører. Projektet skal køre over de næste tre år.

Det første eksempel er de økologiske havregryn, der sælges under Änglamark-navnet. De produceres i dag i Letland, men med en ny aftale skal de fremover fremstilles af Valsemøllen, der har fabrikker i Esbjerg, Svendborg og Køge.

- De danske leverandører vil få et forspring, så vi kan få mere dansk volumen ind i vores egne varemærker. Så vil vi sætte fokus på danske produkter og producenter i vores markedsføring, så kunderne ved, at de bidrager til at genstarte Danmark og danske arbejdspladser, siger Jens Visholm.

Men er erfaringen ikke, at danskerne alligevel vælger de polske champignoner, hvis de er billigere end de danske?

- Vi tør godt stole på, at danskerne med deres adfærd vil gøre det, som de har sagt, at de vil gøre. Vi skal så være dygtigere til at gøre det tydeligt, at varerne rent faktisk er produceret i Danmark, siger Jens Visholm.

Initiativet er en del af en større plan for en genstart af Danmark, som Coop lancerer tirsdag. Den omfatter også mere grøn omstilling og øget digitalisering i indkøbene.

- Vi har lært meget af coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen, siger koncernchef Peter Høgsted, Coop.

Prisen er selvfølgelig en enormt væsentlig parameter, men det må gerne koste os en lille smule. Så har vi en forventning om, at kunderne kvitterer ved rent faktisk at købe danske varer hos os.

Jens Visholm, koncerndirektør i Coop.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Venø Færgen fylder 10 år

Annonce