Annonce
Rejser

Charterrejser i lille tilbagegang

Sidste år blev der solgt lige så mange charterrejser som i det daværende rekordår 2017. Det er et udtryk for, at "ferien sydpå betyder meget for rigtig mange danskere", siger formanden for RID og adm. direktør i Spies, Jan Vendelbo. Foto: Tommie Hansen/Wikimedia Commens

Antallet af charterrejsende fra Danmark faldt med godt fem procent 2019 til cirka 1.074.000. Brancheorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID), hvis medlemmer står for 95 procent af alle charterrejser med fly fra Danmark, mener, at det er en beskeden tilbagegang set i lyset af, at 2019 var et lidt specielt og udfordrende år for branchen: Sommeren før var rekordvarm, hvilket normalt vil få flere til at blive hjemme året efter, Spies' moderselskab Thomas Cook Group gik konkurs, og der var stort fokus på flyrejsers indvirkning på klimaet.

Af RID's statistik fremgår det, at Spies fortsat er Danmarks suverænt største charterrejsearrangør med over 268.000 solgte rejser. På andenpladsen solgte Apollo cirka 100.000 færre rejser. På de følgende pladser følger TUI, Bravo Tours og Sunweb - alle med over 100.000 solgte rejser. /thor

Annonce
Sidste år blev der solgt lige så mange charterrejser som i det daværende rekordår 2017. Det er et udtryk for, at "ferien sydpå betyder meget for rigtig mange danskere", siger formanden for RID og adm. direktør i Spies, Jan Vendelbo. Foto: Rberchie/Wikimedia Commons
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce