Annonce
Danmark

Central person i DF's apparat stopper efter 15 år

Norde Ernst Van/Ritzau Scanpix
Søren Søndergaard har siden 2005 været ansat i Dansk Folkeparti som både valgchef, pressechef og kampagnechef.

Dansk Folkepartis pressechef, Søren Søndergaard, stopper efter at have været ansat i partiets apparat siden 2005. Det skriver Berlingske.

Søren Søndergaard har været en helt central figur i Dansk Folkeparti (DF), hvor han har været ansat som både kampagnechef, valgchef - og senest pressechef.

Beslutningen om at stoppe er hans egen, fortæller han.

- Det er et par år siden, at jeg gav udtryk for, at jeg ikke skulle være pressechef for evigt, og at valgkampen i juni skulle være min sidste, siger han til Berlingske.

Søren Søndergaard har været en uomgængelig figur i Dansk Folkeparti i 15 år. Og sammen med Pia Kjærsgaard, Kristian Thulesen Dahl og Peter Skaarup har han udgjort rygraden i partiet.

Alligevel har beslutningen været længe undervejs, siger han.

- Jeg har jo også været kampagnechef og valgchef, og det hele i én pakke. Det har været rigtig godt, men det medfører også mange arbejdstimer, og det har været et virkelig stort ansvar, siger Søren Søndergaard til Berlingske.

- Så jeg sagde, at jeg gerne ville bruge min erfaring og min viden om politik og Dansk Folkeparti på en anden måde, tilføjer han.

Hans afløser bliver Jesper Beinov, der er tidligere særlig rådgiver for forhenværende forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V). Han har desuden en fortid som redaktør på blandt andet Berlingske.

Det er endnu ikke afklaret, hvad Søren Søndergaards nye rolle skal være, når han stopper 24. februar.

Men det er planen, at han fortsat skal have kontor på Christiansborg, skriver Berlingske.

Søren Søndergaard er uddannet journalist og har ud over DF været ansat som redaktør, direktør, redaktionschef ved blandt andet Søndagsavisen.

/ritzau/

Annonce
Artikel hos Berlingske
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce