Annonce
Portræt

Cecilie vil sejle på verdenshavene

Cecilie Lorenzen ved rælingen på Wylde Swan. I baggrunden kan man se nogle af de mange skibe ved Tall Ships Race. Foto: Mette G. Sørensen
Lige nu befinder den 19-årige Holstebro-pige, Cecilie Lorenzen, sig på det hollandske sejlskib Wylde Swan. Og hun håber på, at arbejdet om bord på et skib kan blive hendes fremtidige erhverv. Hun vil nemlig være skibsfører.

Holstebro/Aalborg: I skrivende stund har 19-årige Cecilie Lorenzen formentlig nok at gøre på dækket af det 43 meter lange, hollandske skoleskib Wylde Swan.

Fredag eftermiddag påmønstrede holstebro-pigen den to-mastede skonnert i Aalborg i forbindelse med kapsejladsen Tall Ships Race - og lørdag klokken 13 lagde Wylde Swan som det første skib fra kaj, klar til at sætte sejl og kurs mod Frederikstad i Norge.

- Det tager en uges tid at nå Frederikstad, fortalte Cecilie, da Dagbladet mødte hende om bord på Wylde Swan fredag.

Det er ikke første gang, Cecilie Lorenzen prøver at knokle på et skib.

- Første gang var i 2017 i forbindelse med Nordisk Sejlads. Min ældste søster, Amalie, havde hørt om det og spurgte, om ikke det var noget for mig. Jeg tror ikke, at sejladsen eksisterer mere, men det var en kapsejlads mellem Danmark, Norge og Sverige, og jeg sejlede med i 14 dage, forklarer Cecilie.

Og så blev du bidt af det?

- Ja, det var virkelig spændende. Jeg oplevede en masse - også høje bølger og uvejr, men det var ikke skræmmende. Det gav mig bare mod på mere, fortæller hun.

Tall Ships Race

Kapsejlads, som finder sted mellem forskellige havne verden rundt hvert år. Sejladsen organiseres af Sail Training International.

Traditionen startede i 1956, og formålet var at samle fuldriggere til en sejlbegivenhed. Siden er The Tall Ships Races er vokset i omfang og popularitet. I dag deltager skibe fra over 30 forskellige nationer, og mødet mellem nationer er blevet et vigtigt element i The Tall Ships Races.

68 skibe var meldt til start i Aalborg.

Skibene er inddelt i fire klasser (A, B, C og D). Vinderen af kapsejladsen fra hver klasse kåres ikke blot på baggrund af hurtighed. Det mest prestigefyldte trofæ går til skibet, som har været bedst til at fremme forståelse og relationer blandt de deltagende nationer.

Sail Training International er en velgørende organisation, hvis formål er uddannelse og udvikling af unge mennesker af alle nationaliteter, religiøse og sociale baggrund gennem sejltræning.

I år var Aalborg startby for kapsejladsen, mens Aarhus er slutby. Man kan se de smukke skibe i Aarhus fra den 1.-4. august. Sejladsen vender ikke tilbage til Danmark før i 2022.

Spansk skib i 2018

Sidste år sejlede Cecilie så for første gang i forbindelse med kapsejladsen Tall Ships Race, hvor hun påmønstrede den 31 meter lange, spanske, to-mastede skonnert Atyla i byen Sunderland i det nordøstlige England. Hun sejlede med den uge, det tog at nå havn i Esbjerg.

Alle skibene, der deltager i Tall Ships Race, er skoleskibe. Og hver gang kapsejladsen afholdes, kan såkaldte trainees, unge mellem 15 og 25 år, påmønstre og give et nap med. De sejler som regel kun med i en uges tid - hvilket svarer til en af etaperne i kapsejladsen. Det er ikke lønnet. Faktisk koster den uge, man sejler med, 1500 kroner.

- Men det er en kæmpe oplevelse. Det var sindssygt godt at være om bord på Atyla. Vi havde det virkelig sjovt. Det var et tungere og langsommere skib, end jeg før havde prøvet, og jeg fik blandt andet lov til at komme op i masten, fortæller Cecilie, der leende svarer "nej, slet ikke", da journalisten spørger, om hun lider af højdeskræk.

I år slap Cecilie Lorenzen imidlertid for at betale de 1500 kroner for at være med, da hun vandt sin tur igennem Spar Nord Fonden.

Storesøster også med

Og der er noget at snakke om bagefter hjemme hos familien Lorenzen. Storesøster Amalie besluttede sig nemlig for også at prøve at være med, inden hun falder for aldersgrænsen. Den 24-årige civilingeniør er netop blevet færdig med sin kandidat og er bosat i Aalborg. Hun påmønstrede samme dag som sin lillesøster, men på et andet skib; den 46 meter lange, hollandske, to-mastede skonnert Morgenster.

Så det var ikke Amalie, men derimod mellemste søster, 21-årige Simone, der fulgte Cecilie om bord på Wylde Swan og passede søsterens ting, mens hun blev interviewet. Simone, der læser by, energi og miljøplanlægning på Aalborg Universitet, overvejer, om hun skal prøve at sejle med Tall Ships Race næste år for at følge søstrenes eksempel.

- Men jeg har altså en tendens til søsyge, forklarer hun med et smil.

Og så er der i øvrigt ikke nogen tradition for at sejle i Holstebro-familien.

- Nej, slet ikke. Det var et tilfælde, at jeg begyndte og blev så glad for det, siger Cecilie, der lige som de øvrige trainees fik tildelt sit skib ved lodtrækning.

- Det er lidt forskelligt, hvordan de forskellige kommuner gør det. Sidste år, hvor det var Esbjerg Kommune, der stod for at fordele de danske trainees, kunne man ønske tre skibe. Jeg valgte Atyla, fordi jeg syntes, det var flot - jeg havde set en video af det - og fordi det var spansk. Det kunne være interessant, tænkte jeg. Men i år, her i Aalborg, var det ren lodtrækning, og man kunne ikke ønske noget, forklarer Cecilie.

Er du så tilfreds?

- Ja da! Det her er meget større end dem, jeg har været på før.

Storesøster Simone (til venstre) fulgte sin sejlvante lillesøster til skibet, men ved ikke rigtigt, om hun selv kunne tænke sig at prøve. Foto: Mette G. Sørensen

Skibsfører i Svendborg

Cecilie er lige blevet HTX-student og er nu klar til næste uddannelseskapitel i sit liv.

- Jeg har søgt ind på uddannelsen til skibsfører i Svendborg. Jeg får besked, om jeg er optaget, sidst i juli, fortæller hun.

Hvad sagde dine forældre til, at du vil være skibsfører?

- Jamen, først prøvede de med: "Der er jo også denne her uddannelse … og denne her … og …", ler hun og fortsætter:

- Men jeg tror nu mest, det var fordi de syntes, at Svendborg var lidt langt væk.

- De er da mega stolte af dig, mener Simone - og Cecilie smiler glad.

Det hollandske skib Wylde Swan, som Cecilie er ombord på netop nu. Foto: Mette G. Sørensen
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Ulv eller hybrid? Ulv og hund har fælles gener

Debat: I forbindelse med ankesagen mod Mourits Troldtoft som er dømt i byretten for at skyde en fredet ulv i 2018, fremsætter forsvaret påstand om at det ikke var en ulv der blev skudt, men en ulvehybrid. Mange ulvemodstandere påstår, at de danske ulve ikke er ”rene” ulve, men hybrider, altså en blanding mellem ulv og hund. Formålet med denne påstand er formodentligt, håbet om at få fjernet de danske ulve. Afkommet fra en parring mellem en ulv og en hund vil være en hybrid med statistisk 50% hundegener og 50% ulvegener i genomet (Den samlede genetiske information i kromosomerne). Disse individer kaldes F1 hybrider. Hvis en F1 hybrid får afkom med en ulv, vil afkommet statistisk indeholde 75% ulvegener og 25% hundegener i genomet. Disse kaldes F2 hybrider. Der findes ikke nogen fast definition for, hvor stor en del af genomet i en blanding af hund og ulv skal bestå af hundegener, før der er tale om en hybrid. Når det understreges, at det er ”statistisk”, skyldes det, at de to dyr for det første er så nært beslægtede, at de deler størstedelen af genomet og det derfor er en meget lille del af genomet, der er specifikt for hhv ulv og hund. For det andet, at begge dyr med jævne mellemrum gennem deres fælles historie har byttet gener og for det tredje, at hvert æg og sædcelle bærer en unik kombination af halvdelen af moders - respektive faders – gener og at der i den proces opstår en vis ujævnhed i fordelingen af de typespecifike DNA-sekvenser. Desuden er tæmning af ulv til tamhund sket i flere, uafhængige civilisationer gennem 15.000 – 35.000 år og gennem udvælgelse (senere raceavl) er det forskellige egenskaber ved ulven/hunden, der har været foretrukket.

112

Butiksindehaver løb butikstyv op

Annonce