Annonce
Udland

Canadas jernbanenet lagt ned af blokader af oprindelige folk

Chris Helgren/Reuters
En naturgasledning, der føres igennem de oprindelige folks traditionelle områder, skaber splid i Canada.

Store dele af Canadas jernbanenet er lagt ned, mens oprindelige folk har lavet blokader flere steder i landet i protest over en naturgasledning.

Annonce

Det skriver CBC torsdag lokal tid.

Det er de to store togselskaber Via Rail og CN Rail, der har besluttet at lukke store dele af deres netværk ned.

Via Rail mener, at der "ikke er andre muligheder end at lukke alle dele af netværket ned" bortset fra enkelte ruter.

De mange blokader landet over skal vise støtte til et lille lokalsamfund af oprindelige folk i provinsen British Columbia, hvor der protesteres over en naturgasledning.

Gruppen er fortørnet over, at ledningen bliver ført lige igennem deres oprindelige område.

Derfor har Wet'suwet'en-folket blokeret adgangen til en byggeplads for gasledningen, som er et projekt til adskillige milliarder kroner.

En politiaktion torsdag satte en stopper for blokaden ved byggepladsen. Men der er torsdag fortsat politifolk nær området.

Mange af de oprindelige folk, der protesterer, har meddelt, at de ikke stopper, før politiet er helt ude af Wet'suwet'en-folkets område. Det skriver CBC.

Hos CN Rail, der er Canadas største, jernbaneselskab er utilfredsheden stor. Det skriver nyhedsbureauet dpa.

Torsdag meddeler CN Rail, at selskabet er "blevet tvunget til at igangsætte en disciplineret og tiltagende nedlukning af sine aktiviteter i det østlige Canada".

Det siger præsident og direktør for selskabet JJ Ruest ifølge dpa i en meddelelse.

- Med over 400 aflyste tog den seneste uge og nye protester, der har fundet sted på strategiske placeringer på vores hovedjernbane, har vi besluttet, at et driftstop for vores aktiviteter i det østlige Canada er den ansvarlige tilgang til at sørge sikkerheden for både vores ansatte og demonstranter, siger Ruest.

Ruest fortæller videre, at CN har fået retskendelser og bedt om hjælp fra lokalpolitiet til at håndtere blokaderne i Ontario Manitoba og British Columbia, der af CN betegnes som "ulovlige" .

/ritzau/

Link til artikel på CBC''s hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce