Annonce
Vinderup

Campingfatter pakker ned efter første sæson: - Det har været som at komme hjem igen

Jens Pedersen er godt tilfreds ovenpå den sæson, der har markeret han og konens tilbagevenden til dén campingplads, de selv har stået i spidsen for ad to - nu tre - omgange. Troen på projektet i Ejsingholm er klippefast. Det skal nok lykkes at få pladsen op på fuldt blus igen, er campingfatteren sikker på. Foto: Jan Briks
Jens Pedersen er kommet hjem. Til den campingplads, han ad flere omgange har stået i spidsen for. Og som nu bliver sidste projekt før pensionen. Første sæson er gået, pladsen lukket ned for i år, og troen på projektet er stadig klippefast.

Ejsing: De har været her før. Af to omgange. Både fra 1993 til 2003 og fra 2005 til 2011. Imellem dét har de drevet campingpladser overalt i landet. Listen er lang.

Så da 72-årige Jens Pedersen og konen Pia Hallengreen i marts overtog Camping Ejsing Strand, var det med visheden om, at pladsen, de selv kalder Ejsingholms Perle, bliver den sidste, Jens skal stå i spidsen for.

- Det har været som at komme hjem igen, siger Jens Pedersen, der oprindeligt er fra Holstebro.

Det kunne da også mærkes, da pladsen skulle have en kærlig hånd - før sæsonstart, hvor 30 frivillige fra lokalområdet kom og hjalp. Den lokale opbakning skal man ikke tage fejl af.

Søndag sluttede første sæson så, og ugen her, bruges nu på at pakke de sidste ting væk, rengøre hytter og lokaler, lukke for vandet og gøre campingpladsen klar til vinter.

Og selvom det har været en på mange måder hektisk - og renoverings-tung første sæson, så tror Jens Pedersen, der har en medarbejder mere til at hjælpe, foruden sin kone, på projektet.

- Da vi kom her, var der fem fastliggere - og nu har vi 42, og jeg tror vi får en 15-20 mere, når vi åbner op igen. Så det går langsomt fremad, siger han.

For at gøre campingpladsen "up to date" er der henover sæsonen blevet skudt 300.000 kroner i renoveringer.

- Det kommer til at køre igen det her - det er jeg 100 procent sikker på, siger campingfatteren, der ligeledes kan se en fremgang på besøgstallet fra tidligere år.

Annonce

Fornyelse

Nu håber Jens Pedersen, at DCU, der ejer pladsen, hvor han er ansat, vil være med til et par renoveringsprojekter i det nye år.

Blandt andet en ny toiletbygning og tre luksushytter, som forhåbentlig kan lokke nogle turister til at skifte sommerhusene ud med en plads på campingpladsen. Og så skal der gang i cafeen igen.

- Den fik vi jo bygget i 2005, da vi havde pladsen der, så den vil gerne have op at køre igen, siger han.

Ligeledes håber han, at der kan blive penge til at ansætte endnu en mand på pladsen til næste år, da der kræves en hel del vedligehold.

- Vi er jo nødt til at forny os, og pladsen skal være pæn og ren, som han siger.

Så længe det er sjovt

Sæsonen igennem har arbejdsdagen for den 72-årige campingfatter heddet fra seks morgen til 22 aften. Så det er ikke uden et smil på læben, at han og konen lørdag sætter kursen mod varmere himmelstrøg:

- Vi tager fem uger til Gran Canaria. Det er i den samme bungalow, vi har besøgt de sidste fem år. Men det er en tid, hvor vi bare krøller ørene og får slappet af, siger han.

Når næste års sæson skydes igang i marts, er han fyldt 73. Men planer om at stoppe - har han ingen af.

- Nu tager vi et år af gangen. Jeg tror, at jeg ville kede mig, hvis jeg ikke havde det her, siger han.

Og så alligevel...

- Men jeg har jo også fem dejlige børnebørn, som jeg gerne ville se noget mere, siger han.

Det sidste må vente. Nu er tankesættet sat på sydlands-solen, før sæsonen 2020 skydes igang. Til den tid er energien nok kommet tilbage, er han enig med sig selv om:

- Og så længe det er sjovt, bliver jeg ved, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Annonce