Annonce
Holstebro

Butiksejere: Miljøzoner med færre biler i byen vil ramme handelen

Det vækker voldsom skepsis i handelsstanden, når SF'er lufter tanker om miljøzoner, så færre biler får adgang til at parkere indenfor den indre ringvej. - Hvis de skal parkere ved Ringvejen, så vil de også handle dér - eller i et butikscenter uden for byen, siger Michael Ulsted, formand for handelsstandsforeningen. Arkivfoto: Morten Stricker
Det vækker stor bekymring i handelslivet, når politiker foreslår miljøzoner med færre biler indenfor ringvejen. - Det er måske relevant om 20 år. Men i dag har det ingen gang på jorden, siger Michael Ulsted.

HOLSTEBRO: Det vækker på ingen måde begejstring blandt butiksejerne, når SF lufter ideer om miljøzoner i Holstebro by, så færre biler skal køre indenfor ringgaden.

- Det er måske relevant om 20 år. Men i dag har det ingen gang på jord, siger Michael Ulsted, som er formand for Holstebro Handelsstandsforening.

Han mener, det er helt afgørende for at trække kunder ind til butikker i midtbyen, at de kan parkere tæt på.

- Hvis de skal parkere ved Ringvejen, så vil de også handle dér - eller i et butikscenter uden for byen, siger Michael Ulsted, og henviser til, at mange fra oplandet bruger Holstebro som handelsby.

- Hvis vi skal have en livlig midtby, er man også nødt til at kunne parkere tæt på. Detailhandlen er noget af det stærkeste, som vi har erhvervsmæssigt, og det skal man passe på ikke at ødelægge.

- Så vi vil kæmpe for, at det ikke bliver ændret, siger Michael Ulsted, som ikke tør spå om situationen om 20 år.

- Det kan godt være, at vi til den tid har elcykler og elsko til at komme rundt. Men Holstebro er meget forskellig fra landets større byer, konstaterer formanden.

Grønne tanker fra SF

Det er byrådsmedlem Karsten Filsø (SF), som har serveret sine tanker i forbindelse med et forslag fra Kommunernes Landsforening om miljøzoner i især de større byer.

- Min holdning er, at vi med tiden skal have færre biler i midtbyen og indenfor den indre ringvej i Holstebro. Mange vil gerne bo i centrum, og der er plads til flere grønne områder, hvis vi får færre biler, siger Karsten Filsø, som erkender, at han ikke har opbakning fra et flertal i byrådet.

- Jeg har ingen interesse i at smide en bombe i forhold til handelslivet i centrum. Men jeg mener, at folk godt kan gå fra en parkeringsplads og et par hundrede meter ind til en butik for at handle, siger Karsten Filsø, som også henviser til den arkitektkonkurrence fra Holstebro Udvikling, som i efteråret også pegede på flere boliger og færre biler i centrum.

- Der er ting, som vi kan gøre mere begavet. Vi kommer også til at se på, om lastbiler skal lade om til mindre varebiler, så vi undgår store lastbiler i centrum, siger siger Filsø og henviser til, at en CO2 reduktion på 70 procent i 2030 vil kræve, at noget gøres anderledes.

- I Bergen i Norge er det lykkedes at få langt færre biler ind i byen og få flere til at cykle og gå, siger Filsø.

- Men Bergen ligger jo ved Norges Vestkyst - langt fra en anden større by, hvor borgere kan handle?

- I Bergen havde handelslivet samme skepsis for at miste handel som i Holstebro. Og det er ikke sket, siger Filsø.

Annonce

Skeptisk Venstremand

Aksel Gade, der er byrådsmedlem for Venstre, er også skeptisk over for SF'erens ideer.

- Det vil være meget usund for handelen i midtbyen, hvis vi lukker af for biler med miljøzoner. Det vil føre til lukning af butikker. Situationen i Holstebro er helt forskellig fra store byer som Aarhus og København, hvor der er en letbane eller undergrund hver 5. minut og dårlig plads til biler, siger Aksel Gade, der bor i Husby 35 kilometer fra Holstebro.

- Det gør næsten ingen forskel for CO2 belastningen, om jeg kører 300 meter mere eller mindre. Derimod gør det en forskel, hvis jeg får en bil, som bruger 20-30 procent mindre brændstof, siger Aksel Gade.

Annonce
Holstebro

Tag kandidattesten her

Holstebro

Dorthe vil forsætte med at tatovere trods forbud fra EU: - Jeg føler mig pisset op og ned ad ryggen

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Virksomhed har stået for solid vækst i årrække - hemmeligheden er Jens' værdier og snusfornuften:  - Vi har aldrig købt en papkasse

Struer For abonnenter

Laurs er villig til at betale prisen: - De sendte min kone ud af landet, så fra på søndag er jeg tysker

Erhverv

Fra gårdbutik til gågade: Birte gør drømmen til virkelighed, og åbner tøjbutik på Østergade

Holstebro For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Nordvestjylland

Holstebro

Overlægen, der selv blev patient, kommer med hård kritik af  test-systemet: I sætter mit liv på spil, når jeg skal stå i kø med syge

forside For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Nordvestjylland

Kultur

Transkønnet danserinde har hovedrollen i forestilling om verdens første kønsskifteoperation

Sport

Fremtiden ligger i Holstebro - både på og uden for banen: Jeg har nået en alder, hvor der skal mere til end bare at have et arbejde

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Struer

Kørte frem for rødt: Tog afsporet på station

Leder For abonnenter

Vi ved stadig ikke, om statsministeren kan stilles til ansvar i minksagen - men nu ved vi, at ministeriet kæmpede for at redde hendes og regeringens politiske liv

Erhverv

Få din burger bragt helt til døren: Madbude rykker ind i Holstebro

Annonce