Annonce
Struer

Budgetforlig lige om hjørnet

Personalet fra akutafsnittet i Voldgade må vente med at få afklaret, om byrådet vil gennemføre en besparelse på en million kroner i 2020 og lidt over 2,4 millioner kroner de efterfølgende tre år ved at reducere antallet af akutpladser på plejecentret i Voldgade fra 15 til otte. Arkivfoto:
Tilhørerne til byrådsmødet tirsdag aften måtte gå hjem uden at få afklaret, om de var købt eller solgt.

Struer: Byrådet i Struer Kommune måtte tirsdag aften udsætte en debat om det kommunale budget for 2020.

Som borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) kunne indlede med at forklare de mange tilhørere, som blandt andet var mødt op til byrådsmødet for at høre, hvordan politikerne stiller sig til et forslag om en større besparelse på akutafsnittet, var processen blevet forsinket på grund Folketingsvalget.

- Normalt ville vi have fået en udmelding om rammerne for den kommunale økonomi inden sommerferien. Nu kunne den nye regering og Kommunernes Landsforening først nå frem til en aftale her efter sommerferien, forklarede Niels Viggo Lynghøj.

Tilhørerne kunne derfor heller ikke få afklaret, om de var købt eller solgt.

Forhandlingerne om det kommunale budget fortætter i dag, og der er stadigvæk detaljer, der skal forhandles på plads.

- Men vi skriver på en forligstekst, fortalte Niels Viggo Lynghøj med en forventning om at kunne have et budget klar til godkendelse på et møde i økonomi-, erhvervs- og bosætningsudvalget 23. oktober, så det kan blive endeligt godkendt af byrådet inden tidsfristen 5. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

De svedte for at bekæmpe kræft

Sport

Fahn blev jysk mester uden kamp

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Kultur

Samarbejder om mytisk udstilling med verdens største museum: - Deres toiletfaciliteter er større end Holstebro Museum

Annonce