Annonce
Rejser

Brunch i et flysæde og flyveture uden destination: Skøre rejsetrends hitter i hele verden

I København blev der på rekordtid udsolgt, da Inside Flyer arrangerede en brunch i et fly, som holdt parkeret på jorden. Arrangementet blev dog aflyst på grund af forsamlingsforbud. Arkivfoto: AFP Photo/All Nippon Airways (ANA)
Ville du betale 38.000 kroner for en rundflyvning over Antarktis eller betale for at sidde i et fly og spise din morgenmad? Oplevelser som disse sælger godt i mange dele af verden.

Nu har galskaben nået nye højder, vil nogle nok sige, mens de himler med øjnene. Andre vil råbe højt om udledningen af CO2 på de forurenende udflugter. Og så er der dem, der køber billetten, drager mod lufthavnen iført mundbind og væbnet med håndsprit.

Destinationen er ikke liggestole i sydens sol eller oplevelser i eksotiske lande. Destinationen er himlen, champagne i plasticglas og summen fra jetmotorer. Det er nemlig blevet rasende populært i hele verden at sælge oplevelser, som folk forbinder med at rejse.

Henrik Olsen, redaktør på mediet Inside Flyer. Privatfoto

- Især de, som har været vant til at rejse luftrummet tyndt med flere hundrede flyveture om året i forbindelse med deres job, har haft en svær kamp med at holde hjemmekontoret ud. Det er derfor ikke svært at sælge idéen om at flyve en tur uden at have en destination. Flyveturen, champagnen og maden giver nemlig en snert af det liv, de plejede at have, forklarer Henrik Olsen, redaktør på mediet Inside Flyer.

Annonce

Air Baltic lavede i efteråret en tur fra Riga til Riga, som blot er en af mange lignende ture, som især i Asien er blevet et hit. Også det australske flyselskab Qantas har solgt rundflyvninger over Antarktis med udgangspunkt i Sydney. Her blev billetterne solgt for alt mellem 6000 til næsten 38.000 kroner.

Danskere mere klimabevidste

- Når man ikke længere kan rejse, som man plejer, begynder folk at lede efter alternativer og nye spændende oplevelser. Vi har også undersøgt muligheden for at lave flyvninger uden destination fra Danmark, men miljøbelastningen vægter dog højest her i Skandinavien, hvor der i stedet er blevet lavet arrangementer i fly, som holder på jorden, fortæller Henrik Olsen.

- Inside Flyer arrangerede i efteråret, at folk kunne købe adgang til en brunch i et af Singapore Airlines' fly, som holdt parkeret i Københavns Lufthavn. Brunchen var den, som normalt serveres på businessclass med lokale råvarer. Arrangementet blev udsolgt på ret kort tid, men kunne desværre ikke gennemføres på grund af et nyt forsamlingsforbud, fortæller han.

25. oktober 2020 kunne letter for eksempel komme på en ”flight to nowhere”. Flyveturen startede og sluttede nemlig i Riga, og passagererne betalte altså blot for oplevelsen af en flyvetur i et almindeligt rutefly. Arkivfoto: Reuters/Janis Laizans

- Vi har også haft god medvind på et arrangement, hvor folk købte en menu på Kokkeriet, som restauranten har udviklet til Singapore Airlines’ businessclass. På det tidspunkt måtte man samle 25 personer, og det arrangement blev udsolgt. Samtidig fik restauranten lidt omsætning  i en svær tid, fortæller Henrik Olsen.

- Men skal man ikke være lidt af en nørd for at deltage i den slags?

- Selvfølgelig er der en stor portion af rejse- og flynørder som mig til den slags. De tager dog også både kone og børn med, og på den måde tror jeg, at det bliver en god oplevelse for hele familien. Hr. og fru Danmark er også begyndt at benytte sig af staycation på hoteller. Altså hvor man tager på hotel tæt på hjemmet. Jeg tror, at folk begynder at få øjnene op for, at man sagtens kan ”rejse” uden at tage langt væk, siger Henrik Olsen.

Annonce

Sælger ud af interiøret

Det er ikke kun blevet populært at tage på udflugter i de flyvemaskiner, som står stille grundet corona-krisen. Flere har nemlig også fået smag for at tage flyveturen med hjem. Af den årsag er flere flyselskaber begyndt at sælge ud af barvogne, flysæder og tilmed pyjamasser, så man kan drømme sig op, hvor der er luft under vingerne.

For godt et år siden blev de fleste passagerfly parkeret på jorden. Siden er mange skøre ”rejsetrends” opstået. Arkivfoto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix 2020

Et hurtigt kig på Den Blå Avis og Gul og Gratis giver hits som sæder fra flyvemaskiner, en gammel nødudgang fra en propelflyver og en styrepind fra samme fly. Den danske hjemmeside Rejsegadget.dk solgte i vinter et ”pyjamas- og champagne-kit” fra Singapore Airlines, og australske Qantas solgte hele barvogne fyldt med små flasker og dåser. Barvogne fra SAS er der også en masse til salg af på diverse danske hjemmesider.

- Jeg tror ikke, man behøver være specielt nørdet for at kunne se det sjove i at have noget fra en flyvemaskine som en del af indretningen derhjemme, bemærker Henrik Olsen med et smil.

Er der et marked?

Egon Johansen, som studerer international virksomhedskommunikation på SDU, undersøgte sidste år, hvorvidt danskerne er villige til at betale for en ”flight to nowhere”. Her var det med udgangspunkt i en sightseeing-tur over det danske land.

Blandt 221 adspurgte danskere var 67 procent villige til at betale for en sightseeing med fly.

Desuden var næsten 13 procent villige til at betale op mod 1500 kroner for turen, mens over halvdelen ville give mellem 700 og 1100 kroner for turen.

Fælles for de fleste af de adspurgte var, at de savnede at rejse, og at de tidligere havde prøvet at flyve.

Med andre ord kunne der måske alligevel godt være et marked for enkelte flyvninger uden destination i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce