Annonce
Udland

Finansminister chokerer med afgang under Johnsons rokade

Hannah Mckay/Reuters

Flere konservative profiler har torsdag mistet deres ministerpost i forbindelse med britisk ministerrokade.

Storbritanniens finansminister, Sajid Javid, er torsdag overraskende trådt tilbage i forbindelse med en ministerrokade i den britiske regering.

Annonce

Det skriver flere britiske medier - herunder BBC og Sky News.

- Javid er væk. Ministerrokaden har taget fart, skriver BBC's politiske redaktør, Laura Kuenssberg, på Twitter.

Flere medier skriver, at finansministerens afgang er uventet. Laura Kuenssberg siger, at Javids afgang "vil være chokerende for nogle".

Ifølge en politisk redaktør ved Sky News, Sam Coates, forlangte premierminister Boris Johnson, at Javid skulle fyre sine særlige rådgivere.

- Ministeren afviste og resultatet blev, at de begge blev enige om, at deres veje skulle skilles, siger Sky News' Sam Coates.

Der har de seneste uger været rygter om, at Sajid Javid og hans stab har haft uoverensstemmelser med premierministerens toprådgiver Dominic Cummings. Det skriver BBC's politiske korrespondent Vicki Young.

Javids farvel kommer i forbindelse med Boris Johnsons på forhånd varslede ministerrokade torsdag. Men blot få minutter før Javids farvel skrev BBC, at han var en af de ministre, som man forventede ville blive på sin post.

39-årige Rishi Sunak overtager Sajid Javids post som finansminister. Det oplyser regeringen i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Rishi Sunak har været medlem af det britiske parlament siden 2015.

Flere andre prominente navne er torsdag meldt færdige på deres poster.

Blandt dem er den konservative profil Andrea Leadsom. 56-årige Leadsom forlader posten som erhvervs- og energiminister.

Også 48-årige Julian Smith er blevet offer for rokaden. Han er færdig som minister med ansvar for Nordirland.

59-årige Geoffrey Cox forlader posten som regeringens juridiske chef, og også den 51-årige miljøminister Theresa Villiers er færdig.

Dominic Raab forbliver udenrigsminister, skriver Reuters.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce