Annonce
Holstebro

Bremser hårdt op: Indfører kommunalt ansættelsesstop

- Vi har behov for at styrke kommunens likviditet, og det vil være et dårligt udgangspunkt at begynde med at skulle til at betale en bod, siger kommunaldirektør Lars Møller. Arkivfoto.
Den seneste budgetopfølgning viser fortsat stigende driftsudgifter på serviceområderne, og Holstebro Kommune er nu i fare for at overskride servicerammen betydeligt.

Holstebro: Risikoen for at overskride servicerammen så meget, at kommunen risikerer at skulle betale en bod, har fået kommunaldirektør Lars Møller til at trække i nødbremsen.

Han har nu indført ansættelsesstop i kommunen.

- Konkret betyder det, at det kun er, hvis det er absolut nødvendigt, at der vil ske en genbesættelse af ledige stillinger eller oprettelse af nye stillinger, siger Lars Møller.

Han fortæller, at står man uden en nattevagt på et plejehjem, så får man selvfølgelig lov til at ansætte en:

- Men ellers skal man virkelig nøje overveje, om det er nødvendigt at genbesætte en ledig stilling året ud. Skulle jeg have en ny sekretær, så ville det ikke blive nu, selv om jeg måske synes, at jeg virkelig havde brug for det, siger Lars Møller.

Alle kommunale stillingsopslag skal fremover godkendes af nærmeste chef. Det er en stramning i forhold til tidligere, hvor det var nærmeste leder, der skulle godkende dem - og for cheferne gælder det, at de skal afrapportere til deres direktør, der efterfølgende afrapporterer til den samlede direktion og kommunaldirektøren i resten af 2019.

Annonce

Dumme penge

Det er dog ikke kun et ansættelsesstop, der er blevet sat i værk, for at holde de kommunale udgifter nede resten af året.

Kommunen har også indført et indkøbsstop, hvilket betyder, at alle indkøb som udgangspunkt udskydes til 2020, hvis det er muligt.

- Den seneste økonomiopfølgning, som vi har fået, viser, at vi begynder at nærme os en overskridelse af servicerammen med én procent. Sker det, så risikerer vi at få en bod, og det vil vi gøre alt for ikke at få.

Boden vil være lige så stor som overtrædelsen:

- Det vil være dumme penge at skulle af med i en allerede presset situation, siger Lars Møller.

Hvor sikker er du på, at de nuværende tiltag er nok?

- Det er min klare forventning, at det er nok. Vi har behov for at styrke kommunens likviditet, og det vil være et dårligt udgangspunkt at begynde med at skulle til at betale en bod.

2020 er en ny situation

Ifølge kommunaldirektøren vil ansættelsesstoppet formentlig komme til at ramme et sted mellem 70 og 80 stillinger, der ikke vil blive genbesat før det nye år.

- Næste år er vi i en anden situation, hvor der bliver blødt op i forhold til servicerammen, så der skal en større overskridelse til, inden kommunerne skal betale en bod. Så vi kan godt håndtere, at ansættelserne skydes nogle måneder, siger Lars Møller.

Straksopbremsningen kommer samtidig med, at politikerne er ved at diskutere næste års budget - herunder muligheden for en skattestigning.

Lars Møller frygter dog ikke, at det nuværende tiltag vil sætte politikerne under pres eller påvirke forhandlingerne:

- Den økonomiske situation er velkendt. Jeg tror ikke, det ændrer på næste års budget. Det her handler alene om 2019, siger Lars Møller.

Byrådet forventer, at budgettet for 2020 kan endelig vedtages på et ekstraordinært byrådsmøde i slutningen af måneden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

De svedte for at bekæmpe kræft

Sport

Fahn blev jysk mester uden kamp

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Kultur

Samarbejder om mytisk udstilling med verdens største museum: - Deres toiletfaciliteter er større end Holstebro Museum

Annonce