Annonce
Sport

Brøndby-boss: Europæiske kampe styrker vores identitet

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det er nogle hårde opgaver, der venter Brøndby i Europa, men klubbens fodbolddirektør ser fordel i programmet.

Brøndby fik mandag sat navn på en mulig modstander i tredje runde af Europa League-kvalifikationen, og her kan portugisiske Braga potentielt vente.

Inden da skal Brøndby dog lige forbi anden runde af kvalifikationen, hvor polske Lechia Gdansk er modstanderen. Torsdag skal Brøndby en tur til Polen i det første af to opgør.

Brøndby-fodbolddirektør Carsten V. Jensen fremhæver, hvorfor Europa betyder så meget for fodboldklubben.

- Når man som klub taler om Europa, så er det med til at tegne den klub, man er.

- Man skal have en vis størrelse og ambitionsniveau, før man hver sæson taler om Europa, og for Brøndby er europæiske kampe med til at styrke vores identitet, siger han til klubbens hjemmeside.

Carsten V. Jensen, som denne sommer skiftede fra FC Nordsjælland til Brøndby, har i de seneste mange år set Brøndby ryge hurtigt ud i Europa.

- Man må desværre konstatere, at vi igennem mange år ikke har spillet gruppespil, og vi har selvfølgelig alle et ønske om, at Brøndby igen spiller med i gruppespillet, som er der, hvor gevinsten og den store prestige er.

- Nu er vi i kvalifikationsrunderne, og der skal Brøndby som minimum være hvert år i min bog, og så skal vi arbejde hårdt for at komme så langt, vi kan komme, siger fodbolddirektøren.

Han anser Lechia Gdansk som en svær modstander, men ser en fordel i at starte ude og slutte hjemme.

- Når man møder en ligeværdig modstander ligesom Lechia Gdansk, så mener jeg, at det er en lille fordel, at vi starter ude og slutter af hjemme.

- Men uanset modstander så skal man være klog i sin tilgang til europæiske kampe. Det handler om at anerkende, at der er andre elementer i spil i Europa end i Superligaen, siger han.

Hvis Brøndby skulle gå videre fra anden runde, så ligner det et opgør mod Braga i den efterfølgende runde.

Det har Carsten V. Jensen bemærket, og mod Braga ser han en fordel i at slutte på udebane.

- Det er selvfølgelig en stor mundfuld, men når man møder en formodet stærkere modstander, så er det ikke dumt, at vi starter hjemme først og holde marginen lille på hjemmebane, så man kan tage på udebane i returopgøret og spille sin chance for en overraskelse.

- Det er jo set før i Brøndby-historien, at vi kan overraske, påpeger Carsten V. Jensen.

Brøndbys kamp ude mod Lechia Gdansk spilles torsdag klokken 19.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce