Annonce
Indland

Boom i ejerløse katte skaber pres for mærkning af katte

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Der er nu så mange ejerløse katte, at dyrlæger og Dyrenes Beskyttelse vil have obligatorisk mærkning af dem.

Antallet af ejerløse katte, der indleveres på dyreinternaterne, er eksploderet. Dyrenes Beskyttelses internater modtog sidste år 40 procent flere katte end året før.

Annonce

- Det er en kæmpe udfordring at håndtere det store antal uønskede katte. Vores internater er fyldte til bristepunktet, siger Jens Jokumsen, der er familiedyrschef i Dyrenes Beskyttelse.

Organisationen brugte sidste år 30 millioner kroner på håndtering af ejerløse katte. De indleveres på internaterne, når dyrene ikke er øremærkede, og den ansvarlige ejer derfor ikke kan findes.

Sammen med Den Danske Dyrlægeforening mener Dyrenes Beskyttelse derfor, at det er på høje tid, at der laves en obligatorisk mærkning af tamkatte. Det har der været for hunde de sidste 20 år.

Når en hjemløs kat bringes ind på internaterne, skal de undersøges af en dyrlæge og steriliseres eller kastreres. Alle bliver mærket og vaccineret. Mange får også orme- og loppekur, før de er klar til at komme ud i et nyt hjem.

Både dyrlægerne og Dyrenes Beskyttelse har store forhåbninger til den nye dyrevelfærdslov, som blev vedtaget i sidste uge.

For første gang får fødevareministeren bemyndigelse til at udstede regler om mærkning af katte, som findes i en række andre lande.

Fødevareminister Mogens Jensen (S) er enig i, at de mange efterladte katte er et problem. Men om han vil bane vej for en mærkning, er mere uvist.

- Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt svare på, om obligatorisk mærkning vil have den positive effekt, som blandt andre Dyrenes Beskyttelse håber, og om det er den bedste løsning. Men jeg vil naturligvis følge udviklingen, siger han.

Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører Pia Kjærsgaard er ikke i tvivl og fremsætter et beslutningsforslag i denne folketingssamling.

- Alt for mange katte overlades til ynkelige forhold. Vi ønsker mærkning og en ændret holdning, så man passer mindst lige så meget på sin kat som på andre kæledyr, siger hun.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce