Danmark

Boganmeldelse: Steffen Jacobsen: "Ghostwriter".

Steffen Jacobsen. Foto: Thomas A./Lindhardt og Ringhof

Bøger: Der er sikkert ikke meget at takke Sundhedsplatformen for, men en enkelt ting kunne være, at tidligere overlæge Steffen Jacobsen i bar frustration over den nu har skippet lægejobbet for at hellige sig sit efterhånden omfattende forfatterskab. At dømme efter det forfatterfoto, der ledsager hans seneste roman, har han mere end mod på opgaven. Udstyret med smøg i flaben, solbriller, tatoveringer på begge underarme og pistol i venstre hånd lægges der op til aktion, og det er der da også masser af i "Ghostwriter".

Steffen Jacobsen bruger et fortællergreb, der er ved at være en slags standard i en række af tidens krimier, nemlig et ægtepar, som står på hver sin side af loven. Hos Jacobsen har vi således politikommissær Lene Jensen, der må følge spillets regler, mens ægtefællen og tidligere jægersoldat Michael Sander som privatdetektiv ser stort på metoder, når det gælder om at opfylde sine opgaver. Hos ham er selvjustits i orden. Denne modstilling kommer der en masse dynamik ud af, efterhånden som Jacobsen udfolder sin historie.

Udgangspunktet er, at chefen for Linden Pharma som terminal kræftsyg vil fortælle sandheden om sit liv. Han hyrer derfor en journalist til at være ghostwriter på en bog, der skal rumme den ubehagelig sandhed om den måde, medicinalindustrien prioriterer profit over billige og effektive løsninger på sundhedsproblemer. Men inden de når så langt, dør de begge, og fra hver sin side inddrages ægtefællerne Lene og Michael nu i et dramatisk handlingsforløb, der også sætter forholdet mellem de to under pres.

Spændende sager, der fører læseren gennem begivenheder, der rummer så megen sandsynlighed, at det går hen og bliver ikke så lidt tankevækkende, for Steffen Jacobsen ved en del om den verden, han her sætter under sin lup og skarpe skalpel. Det er godt gjort.

Steffen Jacobsen:

"Ghostwriter"

352 sider, Lindhardt og Ringhof

Steffen Jacobsen: ?Ghostwriter?. Foto: Lindhardt og Ringhof
Læserbrev

Ulv eller hybrid? Ulv og hund har fælles gener

Debat: I forbindelse med ankesagen mod Mourits Troldtoft som er dømt i byretten for at skyde en fredet ulv i 2018, fremsætter forsvaret påstand om at det ikke var en ulv der blev skudt, men en ulvehybrid. Mange ulvemodstandere påstår, at de danske ulve ikke er ”rene” ulve, men hybrider, altså en blanding mellem ulv og hund. Formålet med denne påstand er formodentligt, håbet om at få fjernet de danske ulve. Afkommet fra en parring mellem en ulv og en hund vil være en hybrid med statistisk 50% hundegener og 50% ulvegener i genomet (Den samlede genetiske information i kromosomerne). Disse individer kaldes F1 hybrider. Hvis en F1 hybrid får afkom med en ulv, vil afkommet statistisk indeholde 75% ulvegener og 25% hundegener i genomet. Disse kaldes F2 hybrider. Der findes ikke nogen fast definition for, hvor stor en del af genomet i en blanding af hund og ulv skal bestå af hundegener, før der er tale om en hybrid. Når det understreges, at det er ”statistisk”, skyldes det, at de to dyr for det første er så nært beslægtede, at de deler størstedelen af genomet og det derfor er en meget lille del af genomet, der er specifikt for hhv ulv og hund. For det andet, at begge dyr med jævne mellemrum gennem deres fælles historie har byttet gener og for det tredje, at hvert æg og sædcelle bærer en unik kombination af halvdelen af moders - respektive faders – gener og at der i den proces opstår en vis ujævnhed i fordelingen af de typespecifike DNA-sekvenser. Desuden er tæmning af ulv til tamhund sket i flere, uafhængige civilisationer gennem 15.000 – 35.000 år og gennem udvælgelse (senere raceavl) er det forskellige egenskaber ved ulven/hunden, der har været foretrukket.

Kultur

Ung bykirke holder jubilæumsfest