Annonce
Navne

Bog-hyldest fra Vedersø: Dirch Passer var glimrende, men Liva Weel var fabelagtig

Forfatter Janni Andreassen, Vedersø, med sin biografi om Liva Weel. Foto: Kaj Poulsgaard
Forfatteren Janni Andreassen, der med base i Vedersø blandt andet har skrevet om polarforskeren Mylius-Erichsen, har elsket sangerinden og skuespillerinden Liva Weel hele sit liv. Nu har hun skrevet det eftermæle, som hun synes, Liva Weel fortjener.
Annonce

Vedersø: Det er uafvendeligt. Lige så snart man hører navnet Liva Weel, går den indre grammofon øjeblikkeligt i gang med at afspille "Man binder os på mund og hånd" og "Ta og kys det hele fra mig" - komplet med nålens skratten og skumringstimens grå nuancer som bagtæppe.

Denne artikel bliver dog skrevet med PHs krasse kommentar til menneskehedens opførsel i visen "Det Må Man Godt" i øret. Det var et nummer, som Liva Weel opførte i sædvanlig perfekt stil i Tivoli-Revyen i 1947.

- Det fantastiske ved det nummer er, at flere af versene om racisme, politivold og hemmelige kartoteker kunne være skrevet som kommentar til aktuelle begivenheder i verden. Vi har bare ingen tekstforfattere som Poul Henningsen og slet ingen sangere som Liva Weel i dag, siger forfatteren Janni Andreassen.

Annonce

Ingen tilfældighed

At hun har kastet sig over at skrive en grundig biografi om Liva Weel, der var en kæmpe stjerne på den danske revyscene i mere end 30 år fra 1920'erne til 1950'erne, er ingen tilfældighed.

- Vi har en fri og veludviklet revykultur i Danmark med højt til loftet. Det går ikke i ret mange andre lande. Det er interessant. Min mor og far tog mig med til alle udstillinger, shows og forestillinger. Som seks-årig i 1948 tog de mig med til filmen "Under byens tage”. Liva Weel var fantastisk. Hun har evnen til at fortolke en vise, så man tror, det er løgn. Jeg blev fan med det samme, siger Janni Andreassen.

Kærligheden har holdt ved, og for to år siden, efter at Janni Andreassen var færdig med sin store biografi om forfatteren og polarforskeren Ludvig Mylius-Erichsen, kontaktede hun Gyldendal for at høre, om de var med på ideen.

Janni Andreassen begyndte skrivearbejdet på bogen om Liva Weel ved "sit" skrivebord på Ringkøbing Museum, hvor hun tidligere har skrevet om Ludvig Mylius-Erichsen. Men bogen blev skrevet færdig i hjemmet i Vedersø. Foto: Kaj Poulsgaard

- Jeg fik ikke nej, men et lidt afventende svar. De skulle lige tygge på det. De havde nok forventet en bog mere om et arktisk emne. Der gik lidt tid, og jeg troede, de ville sige nej. Men så blev jeg kaldt til et møde, hvor min forlægger fortalte mig, at de havde interviewet deres eget personale for at høre, om der var interesse for en bog om Liva Weel. Det var der, siger Janni Andreassen.

- Det er også det, jeg selv fornemmer. Det er klart, at Liva Weel ikke bliver spillet så meget mere, efter af Giro 413 er nedlagt. Men for et par år siden var jeg til en forestilling i Esbjerg om Liva Weels liv. Der kunne jeg høre, at alle sad og nynnede hendes sange, når pianisten spillede oppe på scenen, siger Janni Andreassen.

- For mig er hun den største kunstner, vi har haft på en scene i Danmark, og hun spillede altså over 100 forestillinger fra 1917 til 1950. Når jeg siger det, nævner folk altid Dirch Passer. Han var da også glimrende som ung, men siden blev han lidt for fjoget, synes jeg, siger Janni Andreassen med et smil.

Annonce

Har læst alle dagbøger

Der er naturligvis før skrevet bøger om Liva Weel, men Janni Andreassens store scoop er, at hun har fundet frem til og læst alle Liva Weels egne dagbøger.

- Liva Weel var fantastisk til at skrive dagbog. Hun er en dygtig iagttager, og hun skriver gudsbenådet om det daglige liv med prøver på teatrene, forestillingerne om aftenen, det strabadserende liv på turné rundt i landet, om mennesker hun møder og om de stormende forelskelser, siger Janni Andreassen.

- Dagbøgerne giver ikke bare et billede af den private Liva - de er også et tidsbillede af dansk revyteater igennem tre årtier, siger Janni Andreassen.

Hun har også brugt meget materiale fra aviser, revykenderen Just Bidstrup samt ikke mindst fra Liva Weels familie i bogen.

- Jeg har også fået forbindelse til Birgitte Reimer, der har kendt Liva Weel. Det var interessant at have en med, der har levet i tiden, siger Janni Andreassen.

Annonce

Lokal hjælp

I sit forord takker Janni Andreassen blandt andet Ringkøbing-Skjern Museum og Strandingsmuseet i Thorsminde for hjælp og bistand.


Jeg synes, at jeg har fået givet Liva Weel det eftermæle, som hun har fortjent.

Janni Andreassen


- Jeg er kommet på Ringkøbing Museum siden 1986. Af hensyn til min selvdisciplin var det godt at sidde ved det samme skrivebord. Jeg har aldrig før skrevet en bog på kort tid. Og det fik jeg heldigvis lov til. På Strandingsmuseet har de blandt hjulpet med at kopiere materiale. Og det er der, bogen bliver præsenteret på udgivelsesdagen i dag sammen med personalet, venner og Weel-familien. Det har været en stor hjælp at kunne trække på de steder, siger Janni Andreassen.

Annonce

Ikke nogen dårlig bog

Janni Andreassen vidste ikke, at omslaget på bogen ville være lyserødt, men hun er rigtig godt tilfreds med det endelige resultatet.

- Jeg synes, at bogen er blevet gennemført flot rent grafisk. Indholdsmæssigt er jeg helt afklaret med det det, jeg har skrevet. Det er ikke nogen dårlig bog, hvis man kan sige det på den måde, siger Janni Andreassen, der derfor ikke frygter dårlige anmeldelser.

- Jeg synes, at jeg har fået givet Liva Weel det eftermæle, som hun har fortjent, siger Janni Andreassen.

Liva Weel

Olivia 'Liva' Marie Weel, født Olsen (født 31. december 1897 i København, død 22. maj 1952 i København) var en dansk komedienne, sangerinde og skuespillerinde.

Liva Weel voksede op på Vesterbro. 17 år gammel begyndte Liva at uddanne sin sangstemme. I 1917 optrådte hun første gang som sanger ved et teselskab arrangeret af Hedevig Quiding i Politikens Hus. Det førte til et engagement ved revyen i Odder og siden i Nykøbing F. Hendes debut i Nykøbing F. (1917) blev en stor succes, og hun blev engageret til Scalarevyen 1918. Siden debuten medvirkede hun i en lang række revyer og film.

På Det kongelige Teater gæsteoptrådte hun i 1930 som Pernille i Holbergs Den Stundesløse.

Den 10. december 1921 giftede Liva sig i Holmens Kirke med skuespiller og teaterdirektør Arne Weel, med hvem hun i 1922 fik sønnen Jørgen Weel. Liva og Arne Weel blev skilt i 1924. Den 28. juli 1933 giftede Liva Weel sig igen på Frederiksberg med snedkermester Fritz Hueg. Året efter blev de skilt.

I slutningen af 1920'erne lærte Liva Weel forfatteren Poul Henningsen (1894-1967) at kende. Det kom til at sætte dybe spor i hendes karriere. Han skrev en lang række af de sange, som man i dag forbinder med Liva Weel. 

Janni Andreassen

Janni Andreassen er 77 år. Hun flyttede for fem år siden til Vedersø med sine to Alaskan Malamute-hunde.

Hun er født og opvokset i Brønshøj og på Frederiksberg og uddannet journalist. Hun har arbejdet i DR, på Ny Tid i Frederikshavn, Aktuelt, BT, Berlingske Tidende og Børsen. 

Janni Andreassen har siden 1983 været tilknyttet Arktisk Institut i København. De senere år som formidlingsmedarbejder for instituttet og som kurator for udstillinger om arktisk ekspeditionshistorie.

Janni Andreassen har blandt andet skrevet bøgerne Nye Slædespor – dagbogsblade fra Den litterære Grønlands-Ekspedition 1902-04 (1984), Eigil – biografi om polarforskeren og kunstneren Eigil Knuth (2003), At Vise Flaget – Ebbe Munck – krigskorrespondent – modstandsmand – hofchef (2007) og Altid Frimodig – biografi om polarforskeren, forfatteren og eventyreren Peter Freuchen (2013). I 2018 udkom Ud hvor livet frister, en biografi om forfatteren og polarforskeren Ludvig Mylius-Erichsen.

Liva Weel - Et liv à la carte, 416 sider, 300 kr. udkommer torsdag den 15. oktober 2020 på Gyldendal

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce