x
Annonce
Udland

Boeings største nyproducerede fly har gennemført sin første tur

Terray Sylvester/Reuters
Boeings nyeste flagskib, 777X, bliver det længste nyproducerede fly med plads til 425 passagerer.

Verdens største passagerfly, der stadig er i produktion, flyproducenten Boeings 777X-fly, har natten til søndag gennemført sin første prøveflyvning.

Det fremgår af en video på flyproducentens hjemmeside.

Det 77 meter lange fly landede i Seattle foran hundredvis af jublende Boeing-ansatte efter mere end tre timer i luften.

Prøveflyvningen var blevet udskudt to gang denne uge på grund af dårlige vejrforhold, skriver CNN.

Boeings nyeste flagskibs to motorer kan bære op til 425 passagerer og har et vingefang på 72 meter.

Det forventes, at 777X bliver det vigtigste fly for producenten i de kommende år og vil dække de fleste langdistanceruter.

Boeings nye fly får officielt navnet 777-9, men er blevet kaldt 777X, mens det er blevet udviklet.

Flytypen skal sættes i brug på interkontinentale flyvninger fra 2021.

Præsentationen af 777X blev i foråret udskudt, da flyproducenten var i et stort stormvejr sidste år, da Boeings 737 MAX-fly, ligeledes et relativt nyt fly, var den flytype, der styrtede ned i Etiopien i marts.

Et andet fly af typen styrtede i efteråret 2018 ned i Indonesien ligeledes kort efter start. I alt blev 346 personer dræbt som følge af de to flystyrt.

Myndigheder verden over - inklusive i Europa - udstedte efterfølgende startforbud til flytypen, så det kan afklares, om der er systemiske fejl ved den. Forbuddet er endnu ikke ophævet.

Problemet med flytypen har kastet Boeing ud i en af de største kriser i selskabets historie. Indtil videre har Boeing haft over ni milliarder dollar i uforudsete udgifter.

I december blev topchefen Dennis Muilenburg skiftet ud, og FAA kritiserede ham for at have forsøgt at presse myndigheden til at ophæve flyveforbuddet for 737 MAX.

Uvished, om hvornår typen vender tilbage til normal drift, fik det amerikanske kreditvurderingsselskab Fitch Ratings til at sænke Boeings kreditvurdering i forrige uge.

Både Boeings' 747-8 og Arbus' 380 er større, dog produceres de ikke længere fra ny, men kan handles brugt.

/ritzau/

Link til video på Boeings hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce