x
Annonce
Biler

BMW’s nye elbil kommer næste år

Designet på den nye BMW i4 bliver opsigtsvækkende. Den store grill er kommet for at blive, mens der nok alligevel bliver skruet lidt ned for de visuelle virkemidler i den endelige version, som kommer i løbet af 2021. Foto: BMW
En lav, lav og bred bil med opsigtsvækkende design, særdeles lang rækkevidde og en kraftig motor. Sådan lyder beskrivelsen af den kommende BMW i4.

På trods af, at Genève Motor Show blev annulleret pga. risiko for coronavirus, fortsætter producenterne med at afsløre de modeller, de planlagde at vise. En af de vigtigste på hele autoshowet, i det mindste på scenen med elbiler, er BMW Concept i4, designstudiet, der er tæt på produktion, og som er en forhåndsvisning af næste års seriemodel.

Det er en sportslig, såkaldt fastback med stor bagklap, og vinduer, der er skubbet langt tilbage, hvorved låget til bagklappen ser overordentlig kort ud.

Som med andre miljøvenlige BMW-biler har den blå udvendige detaljer og trækker spor tilbage til BMW i Vision Dynamics, som var den første konceptbil for den kommende BMW i4, der blev vist på Frankfurt Motor Show i 2017.

Annonce

BMW

Efter lanceringen af BMW i3, mærkets første elbil, i 2013, forventede vi, at BMW ville frigive BMW i4, i5 osv., Men det skete ikke.

BMW kom ikke med nye elbiler de næste syv år, men nu er man endelig ved at forberede sig på det, da de planlægger at lancere tre nye elbiler de næste to år.

BMW iX3, en elektrisk SUV, skal sælges ved udgangen af året, og BMW i4, en elektrisk sedan, og BMW iNext, en større eldrevet SUV, bringes på markedet i 2021.

Vildt design

Selv om BMW’s øverste chef, Oliver Zipse, under livepræsentationen på nettet sagde, at designet næsten ikke vil forandre sig i den endelige version, vil baglygterne givetvis ændre sig til en lidt mere konservativ form i produktionsmodellen. Vi er heller ikke sikre på, om den dramatiske bagkofanger med integreret diffusor kommer i produktion.

Den nye elbil er baseret på en ny 4-serie gran coupe, der bliver præsenteret senere i år, og den gigantiske grill er helt sikkert en del af det nye design.

Placeringen af studsen til opladning er lige der, hvor du også vil finde den samme til påfyldning af brændstof, altså i højre side bagest. Dette kan gøre det lidt vanskeligt at placere bilen på nogle lynladestationer.

Lang rækkevidde

Med hensyn til drivlinjen har BMW bekræftet de oplysninger, der allerede har været ude: Den får en WLTP-rækkevidde på op til 600 km, takket være batteripakken med en netto-brugbar kapacitet på 80 kWh. Den rækkevidde er på niveau med det bedste fra Tesla, hvor en Model S i øvrigt skal bruge et noget større batteri for at kunne køre lige så langt på en opladning.

BMW i4 kan angiveligt lade med op til 150 kW i en lynlader, mens der ikke foreligger oplysninger om evnen til at lade hjemme eller på offentlige ladestandere, men vi gætter på, at den må have trefaset oplader om bord og dermed adgang til 11 kW.

Bilen kan betragtes som en konkurrent til Tesla Model 3 og de kommende Audi e-tron GT og Polestar 2. Prismæssigt er der ingen informationer.

Der er en elmotor med 390 kW, svarende til 530 hk, der trækker baghjulene, og det skulle sikre en acceleration fra 0-100 km/t. på cirka fire sekunder. Senere kommer der muligvis en variant med to elmotorer, dvs. med træk på alle fire.

Virksomheden siger, at kræfterne er valgt til at afspejle kraften i en V8-motor i de nuværende BMW-modeller, og hævder, at det vil give ”en usædvanlig høj effektivitet”.

Bilen har i modsætning til mange andre elbiler ikke noget ekstra lille bagagerum ude foran. Med fire døre hævder BMW, at kabinen bliver mere rummelig, end det sportslige design ellers lægger op til.

BMW i4 Concepts interiør fortjener bestemt også en vis opmærksomhed, for det står klart, at bilen har flere unikke funktioner, som ikke ses på nogle af mærkets andre biler. For det første debuterer det buede panel, der integrerer både den digitale klynge af instrumenter med en stor infotainmentskærm i den nye elbil, og BMW ser ud til også at have fjernet fysiske knapper til klimaindstillingerne.

BMW Curved Display er navnet på den nye instrumentering og giver føreren mulighed for at vælge mellem tre forskellige Experience Modes; ”Core”, ”Sport” og ”Efficient”. De forskellige indstillinger har indflydelse på, hvordan interiøret ser ud og ændrer display og grafik efter eget valg.

Bilen får stor bagklap og fire sidedøre. BMW lover god plads i kabinen og en rækkevidde op til 600 km. Foto: BMW
Interiøret består især af en enorm buet skærm, og der er ikke mange klassiske knapper til betjening. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Lad os nu høre om vejen ud

En af corona-krisens store frustrationer for mange er usikkerheden om, hvor lang tid denne alternative virkelighed kommer til at herske. Prisen for at begrænse belastningen på sundhedsområdet er enorm. Erhvervslivet er lammet, mange virksomheder risikerer at lukke - også selv om skatteborgernes store pengekasse er åbnet på vid gab med diverse støtteordninger. Uanset hvor mange skattekroner, Folketinget besluttet at sende ud til de ramte brancher, kommer nedlukningen til at koste arbejdspladser. Den kommer til at ødelægge grundlaget for et utal af virksomheder. Økonomien bliver påvirket langt frem i tiden. For at kunne håndtere de barske realiteter, har vi behov for at kende planerne for, hvordan landet igen kan åbnes. Vi har behov for at vide, hvad myndighederne forestiller sig muligt - og hvornår. Ingen forlanger, at Mette Frederiksen, Nikolai Wammen eller Søren Brostrøm skal kunne svare på, hvornår smittefaren er drevet over, men vi må kunne få svar på, hvilke planer der er for rækkefølgen af genetableringen af samfundet. De fleste kan nok forestille sig, at rejsebranchen og teater- og koncertarrangører vil være ramt af begrænsninger længere ind i fremtiden end frisørerne. Eller genbrugspladserne. Eller skolerne. Indtil nu har Danmark ageret trofast og fulgt retningslinjerne. Men hvis vi skal blive ved med at have tillid til myndighederne, må vi sammen kunne se en vej ud af det hele. Ingen tror på en snarlig vaccine eller kur, hvorfor vi må forvente begrænsninger eller risici i en periode, der strækker sig noget længere end til den 13. april, som lige nu er den eneste kendte dato i planerne. Det gik fint med at vise os forskellige scenarier for, hvad der ville ske, hvis vi ikke lukkede landet. Med pædagogiske plancher og grafer, blev vi alle overbevist om nødvendigheden. Vis os nu de forskellige scenarier for, hvordan vi igen får landet på fode. Også selv om de er skræmmende. Vi kan tåle det meste, men hemmeligheder og uvished hører ingen steder hjemme.

Annonce