Annonce
Erhverv

Blikkenslager er blevet kistemager: Nu bliver metalkister lavet i Vestjylland i stedet for Polen

Bedemand Søren Kirk (i midten) kontaktede Sebastian Byskov (tv.) og Hans Christian Lynge (th). Nu har trioen sammen udviklet en metal-transportkiste, som kan blive lidt af et vestjysk produktionseventyr. Foto: Thomas Maxe
Samarbejde mellem bedemand og blikkenslager har trukket opgaver hjem fra Polen. Målet er foreløbig 500 kister om året.
Annonce

HOLSTEBRO/STRUER/SKIVE: Det er lidt svært at finde en grimasse, der kan passe, når man træder indenfor på værkstedet hos Byskov Blik i Holstebro.

På gulvet står to metal-kister hos firmaet, der ellers primært lever af at beklæde hustage og facader med elegante blik-løsninger. Den usædvanlige opgave er kommet i stand takket være Søren Kirk, indehaver af ”Din Lokale Bedemand” med forretning i Struer og Skive.

- Jeg har omkring 300 begravelser om året, hvor afdøde skal begraves i udlandet – ofte muslimer, som skal begraves på fødeegnen. Men lastrummet på et fly er ikke trykudlignet, så liget skal balsameres og ligge i en forseglet, loddet transportkiste af metal, som så sænkes ned i den egentlige kiste. Transportkisterne har traditionelt været fremstillet i Polen, men så tænkte jeg: Hvorfor skulle vi ikke kunne fremstille dem i Vestjylland? fortæller Søren Kirk.

Der var ikke så langt fra tanke til handling, og da Byskov Blik er meget aktiv på sociale medier, var det let for ham at komme i kontakt med håndværkerne fra Holstebro.

Sebastian Byskov sad i den anden ende af en Facebook Messenger-samtale, og han sprang til med det samme.

- Vi snakkede sammen mandag, og allerede et par dage efter havde vi den første prototype klar. Jeg ville gerne lave det eksklusivt og med bukkede kanter, så bedemanden ikke skærer sig, forklarer Sebastian Byskov.

Værkstedshumoren er parkeret, når vi står og arbejder med kisterne. Det er vigtigt for os at behandle det med respekt.

Hans Christian Lynge, medindehaver af Byskov Blik

Annonce

Dansk kvalitet

Det var lige præcis den faglige indstilling, som bedemanden havde drømt om at møde. Og han er meget glad for de foreløbige resultater.

- Slutbrugeren må ikke være i tvivl om, at det her er danskproduceret. Og det er også tydeligt, at Byskov Blik har forstået, at det skal være sikkert at arbejde med for os: Kanterne er lavet, så man ikke skærer sig på metallet, og det er meget nemt at lodde sammen for at forsegle transportkisten. Og så er der tilføjet et lille håndtag, så det er nemmere for os at løfte låget af, siger Søren Kirk.

Sebastian Byskov og medindehaver af firmaet Hans Christian Lynge erkender, at det var en opgave, som til at begynde med flyttede nogle personlige grænser.

- I starten var jeg ærligt talt ikke vild med at være den første, der mødte på værkstedet om morgenen, når man kom ind og så to åbne kister stå på gulvet. Men man vænner sig hurtigt til det, og mens vi står og arbejder, så er det ”bare en kasse”, siger Hans Christian Lynge og fortsætter.

- Værkstedshumoren er parkeret, når vi står og arbejder med kisterne. Det er vigtigt for os at behandle det med respekt. Men omvendt kan det ikke nytte noget, at man står og bliver ked af det og tænker på, at nogen er død. Og så alligevel: Jeg vil da nok tænke over det, hvis vi en dag skal lave en transportkiste i børne-størrelse, siger Hans Christian Lynge.

Annonce

Håber på 500 om året

Byskov Blik har med assistance fra Din Lokale Bedemand indgået en aftale med Fuglebjerg Kistefabrik på Sjælland, som gerne vil aftage vestjyske transportkister.

- En større kisteleverance vil give en bedre pris, og så kan vi bevare konkurrenceevnen. Vores fælles mål er foreløbig, at vi skal have den største markedsandel i Danmark, svarende til, at vi skal sælge 500 transportkister om året. Nogle af de danske kistefabrikker har stadig et lager af polske transportkister, men når de er brugt op, så vil vi se en stigende efterspørgsel, vurderer Søren Kirk.

Det koster i runde tal 25-30.000 kroner at få en afdød transporteret med fly til eksempelvis Tyrkiet.

- De lokale trossamfund hjælper ofte de pårørende med at samle penge ind til begravelsesomkostningerne. Imamen sender en sms rundt med en appel om at sende penge til et MobilePay-nummer, og kort tid efter kan han skrive tilbage og sige tak for støtten, når målet er nået. De støtter hinanden på en måde, som vi andre kunne lære meget af, siger Søren Kirk.

Foreløbig har 50 af de vestjyske transportkister – med indhold – forladt Danmark, og bedemand Søren Kirk er overbevist om, at det er begyndelsen på en kontinuerlig vestjysk produktion, på længere sigt med potentiale for eksport til resten af Norden.

Det er nogens kære, som skal ligge i kisten, så værkstedshumoren er parkeret, når Byskov Blik arbejder på de transportkister, som bedemanden skal lægge afdøde i inden flytransporten. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce