Annonce
Biler

Blødere linjer til eksklusiv elektrisk mikrobil

De små elektriske Smart, som denne EQ Smart Fortwo, får et mindre facelift med blødere linjer. Foto: Smart
Let ændret front på de små elektriske Smart-modeller, der dog stadig har en minimal rækkevidde.

En lidt mere strømlinet front. Det er et af de klare signaler på et mindre facelift for de minimale, men eksklusive Smart EQ Fortwo-, Smart EQ Fortwo Cabrio- og Smart EQ Forfour-modeller.

Benzinmotoren i modellerne forsvandt i fjor, hvor de udelukkende blev lanceret med eldrift under EQ-navnet. Rækkevidden er dog omkring beskedne 135 kilometer efter WLTP-skalaen. Til gengæld kan opladningen gå tjept. Selv om 22 kW er det maksimale, som bilerne kan lade med, sker det med trefaset opladning, så bilen kan komme op på 80 procents kapacitet på 40 minutter. Her kan ladetiden overvåges med en app.

Elmotoren yder 60 kW, svarende til 82 hk, mens momentet er på 160 Nm. Det giver en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 11,6 sekunder. De kommer ikke meget højere, for den officielle topfart er 100 kilometer i timen.

Med priser, som starter fra små 179.000 kroner for den billigste Fortwo-model, er vi dog i de højere luftlag. Den firesæders Forfour starter fra 201.000 kroner, mens cabrioleten ligger fra 237.000 kroner.

Firesæders konkurrenter som Seat Mii Electric, Skoda Citigoe iV og VW e-Up, der alle har rækkevidder på 260 kilometer, er dog billigere og fås fra 150.000-163.000 kroner.

Annonce

Smart

Det er Mercedes, som står bag Smart, der omfatter enkle bybiler, som er under tre meter. Første generation kom i 1998, anden generation i 2007, mens den nyeste er fra 2014. Den baghjulstrukne bil er i seneste generation udviklet sammen med Renault og søstermodel til Renault Twingo. Den findes som den topersoners, Smart Fortwo, der også fås som cabriolet, og den firepersoners Smart Forfour.

Den trecylindrede 1,0-liters benzinmotor i Smart forsvandt i fjor, hvor de elektriske EQ-modeller kom på banen. Renault Twingo, der kun fås i en firepersoners version, findes i dag kun med benzinmotor, mens en elektrisk version er på vej.

Force i storbyen

Vi testede i efteråret den første EQ Fortwo-elvariant før det seneste facelift og må konstatere, at det ligesom forgængerne er en rustik bil. Den har først og fremmest sin force i storbyen, hvor det er en fordel at være liden. Men på længere stræk er den ujævne komfort og korte rækkevidde en hæmsko.

Køberne kan vælge mellem udstyrslinjerne Advanced, Premium og Exclusive, mens bilerne kan gøres personlige med en stribe stylingmuligheder, som endda omfatter træindlæg i kabinen. Billigste variant har klimaanlæg og fartpilot, men ingen automatisk nødbremse.

Smart ejes af Mercedes og har Renault Twingo som søstermodel til den firesæders Smart Forfour. Twingo findes fortsat med benzinmotor, men den kommer også med elektrisk drift.

De små elbiler har en rækkevidde på 135 km. Til gengæld kan batteriet lades 80 pct. op på 40 minutter ved en af de offentlige ladestandere. Foto: Smart
Selv om de er rustikke, kan Smart-modellerne gøres personlige med en række styling-elementer, som f.eks. træindlæg. Foto: Smart
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce