Annonce
Biler

Blød Leon med avanceret teknologi

Den nye Seat Leon er vokset og har fået en front i samme anstrøg som den store Tarraco suv, mens linjerne er blevet blødere. Foto: Seat
Ny Seat Leon får afrundede linjer og kommer som plug-in-hybrid, der kan klare 60 kilometer på en opladning. Fartpilot forudser vejen ved hjælp af kamera og data fra navigationsanlægget.

Den stikker stadig lidt af som den frække fætter til VW Golf, men linjerne er blevet lidt blødere og mindre rebelske - både ude og inde. Vi taler om den nye Leon, som Seat netop har løftet sløret for.

Til gengæld kommer modellen som forventet med hele pakken af nye delvist elektrificerede motorer, mere avancerede sikkerhedssystemer og udvidet infotainment i modellen. Den har en front, som er hentet direkte fra den store SUV, Tarraco, og tegner et billede af mærkets nye designstil i mellemklasse-modellen, der lanceres herhjemme til maj.

Over en kam er Leon vokset fem centimeter mellem akslerne og omkring ni centimeter i længden, hvor stationcaren, Sportstourer, lige har fået en tand mere end den femdørs hatchback. Det giver naturligvis mere luft inden døre og et bagagerum, som i familieudgaven rummer 617 liter, hvilket er meget stort og 30 liter mere end i forgængeren.

Annonce

Familie med fire medlemmer

Den fjerde generation af Seat Leon bygger på VW-koncernens fleksible MQB-platform og lanceres sideløbende med den nye VW Golf, som kommer til marts. Senere følger Skoda Octavia og Audi A3.

Plug-in-hybrid til efteråret

På motorfronten kommer Leon selvfølgelig også som plug-in-hybrid, der har et batteri på 13 kWh. Her spiller en TSI-benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, svarende til 102 hk, og leverer sammenlagt en systemydelse på 204 hk. Modellen, der klarer 60 kilometer på ren el, lander herhjemme til efteråret.

Programmet omfatter også milde 48-volts-hybrider, det handler om en version med en 1,0-liters eTSI-motor DSG på 110 hk og en model med en 1,5 eTSI DSG på 150 hk. Her er også nye dieselmotorer på 115 hk og 150 hk samt mere effektive TSI-benzinmotorer på 90 hk, 110 hk, 130 hk og 190 hk.

Modeller med DSG-automatgearet får ligesom i Golf ”Shift by wire”, hvor gearkassen styres med et lille joystick. Der er dog ikke tal for brændstofforbruget.

Kabinen byder på langt færre klassiske knapper og drejekontakter. Her er mulighed for digital instrumentering og en skærm på 10,25 tommer, mens den centrale storskærm kan opgraderes til 10 tommer - og der kan udbygges med trådløst Apple Carplay. Betjeningen kan foregå med gestikulering eller stemmestyring, hvilket reducerer antallet af kontakter.

I det sikkerhedsmæssige hjørne er der nu mulighed for udstyr som ”Exit Warning”, der advarer mod at åbne sidedøren ud i en cyklist eller forbipasserende bil. Mens ”Predictive Cruise Control” med data fra navigationsanlægget og et kamera i forruden tilpasser fartpiloten efter sving og fartgrænser. Næste skridt bliver en ”Travel Assist” til autonom kørsel, som kombinerer ”Predictive Cruise Control” med vejbaneassistenten og på den måde kan holde bilen i sporet ved hastigheder på helt op til 210 kilometer i timen.

Fjernstyr bilen med telefonen

Nye online-tjenester giver også mulighed for at låse bilen op med sin smartphone, eller for eksempel få en alarm, hvis bilen overskrider en bestemt hastighedsgrænse eller kører ud ad et bestemt område. Den kan også fjernstyre klimaanlægget, hvilket især er en fordel i plug-in-hybriden.

På udstyrsfronten kan der også opgraderes med blandt andet full LED-forlygter, chassis control, som er en dynamisk undervogn, og trådløs opladning af Apple Carplay.

Der er endnu ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

Der er dog forskelle i modelprogrammet i forhold til resten af familien. Golf vil således også kunne fås i en større plug-in-hybrid-variant med 245 hk og Car2X-kommunkation, hvor biler kan advare hinanden.

Kabinen byder på få kontakter, og der kan opgraderes med digital instrumentering og storskærm på 10 tommer, som fungerer sammen med stemmestyring og gestikulering. Foto: Seat
Stationcar-versionen, Sportstourer, er vokset i bagagerummet, som nu kan klare rummelige 617 liter, hvilket er 30 liter mere end forgængeren. Foto: Seat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Ros fra politiet: Folk holder afstand

Søndag ifølge

Flere hobbybagere og færre fritidsbetjente, tak

Vi bager mere under coronakrisen. Det læste jeg forleden i en artikel, som tog afsæt i danskernes ændrede indkøbsmønstre i denne tid. Og kigger jeg på min egen husstand, kan jeg bekræfte tendensen. Men det kan altså være et tilfælde. Vores ovn afgik ved døden kort før nedlukningen af landet, og erstatningen er sådan en sag med dampdysser og specialfunktion til hævning af dej. Og det er en fornøjelse. Jeg har sågar indkøbt hulplade og bageenzymer, så jeg nu - næsten - kan konkurrere med bagerens rundstykker. Min opskrift får du i bunden af denne klumme. Engang forestillede jeg mig faktisk, at jeg skulle være bager. Jeg kunne som barn godt lide den følelse af stolthed, det gav mig, når jeg ved at blande mel, vand og gær kunne fremstille noget, der mindede om brød. Og fulgte jeg en opskrift nøje, blev det nogle gange ligefrem godt. Det var en stor tilfredsstillelse. Skulle jeg pege på en enkelt positiv ting, jeg har fået ud af de seneste ugers ekstra hjemmetid, er det bageriet. Det bidrager til hyggen og en smule til stoltheden - og det minder mig ind imellem også om, hvorfor det var helt rigtigt, at jeg ikke blev bager. Vi er nok mange, som ikke blev det, vi forestillede os engang. I dagens avis kan du læse om en, der er blevet lige det, han drømte om. I et afskedsinterview svarer den afgåede direktør for Midt- og Vestjyllands Politi, Jens Kaasgaard, på en række mere eller mindre skæve spørgsmål, som er med til at beskrive ham som menneske. Formen er måske lidt spøjs, men den virker ret godt. Vi får et godt billede af, hvad der har formet manden. Og hvis du keder dig i dit corona-hi, kan jeg klart anbefale dig at løbe spørgsmålene igennem og prøve at svare på det samme. Noget vil måske overraske dig, hvis du tør at være helt ærlig. Det var, da jeg læste den artikel, at jeg kom i tanke om, at jeg engang faktisk drømte om at blive bager. Modsat Jens Kaasgaard er jeg ikke nået langt med den drøm. Der er nok flere, der ligesom politidirektøren drømte om at få en fremtid i uniform. Og måske har kedsomheden i en coronabegrænset hverdag genskabt ambitioner hos en og anden, ligesom jeg har genfundet passion for bageriet. I hvert fald kan jeg konstatere, at der er dukket ret mange fritidspolitibetjente op på det seneste. Jeg forsøger virkelig på at se alle de positive ting, denne krise også gør ved vores samfund. Hvordan vi hjælper hinanden og støtter op om positive tiltag. Hvordan vi bidrager til at stoppe smitten ved at give køb på vores frihed. Hvordan vi generelt tilsidesætter os selv for at hjælpe helheden. Det, vi med et flot ord kalder samfundssind. Eksemplerne er mange, men nogle gange bliver samfundssindet overskygget. Eller måske er det et misforstået samfundssind, der tager over. Jeg har den seneste uge set talrige eksempler på det civile politikorps, som med egen mavefornemmelse og verdensbillede som rettesnor drager i krig mod dem, der fejler. De skyldige og alle dem, der ikke gør det godt nok. Myndighedernes officielle corona-stikkerlinje blev - heldigvis - nedlagt før den rigtig kom i drift. Men lysten til at påpege andres mangler trives alligevel. Det rigtige politi modtager en strøm af henvendelser fra folk, der er bekymrede over andres opførsel. Vi ser fingre, der peger insisterende på dem, der bærer skylden. For nogen må jo have den. Bevæger man sig ud på sociale medier - jeg anbefaler at lade være - kan man se, hvordan hobbybetjentene trives. Der bliver både anklaget, ført rettergang og dømt i den offentlige gabestok. Og det er på ingen måde kønt. For at citerer majestæten: Det synes jeg ikke, man kan være bekendt. Så hellere friske rundstykker. Du skal bruge 25 gram gær, 3 dl lunken vand, 500 gram hvedemel, 12 gram hvedesur (det er surdejspulver, red.), 10 gram bageenzymer og 12 gram salt. Hemmeligheden er i enzymerne og surdejen. Og i at ælte det hele godt på røremaskinen i 10 minutter. Form derefter 12 rundstykker. Pensl med vand, dyp i blå birkes. Lad dem hæve et lunt og fugtigt sted i 40 minutter. Bag ved 210 grader varmluft og gerne damp til de er pæne og sprøde - I min ovn tager det 13 minutter. Velbekomme.

Danmark

Live: Mette F. - Gradvis åbning af Danmark efter påske er sandsynlig men der går tid før samfundet er normalt igen

Navne

Bo er en af de 100, der må arbejde i FN i Wien: Man tænker virkelig på 'Palle alene i verden'

Annonce