Annonce
Gear

Biltest: Nu er den store franskmand blevet mere praktisk

Det er lykkedes designerne at beholde det vindglatte design, selv om der er kommet et stationcarudhæng. Foto: Jens Overgaard
Peugeot 508 får i stationcar-udgaven den plads, som den femdørs model mangler, men det er stadig en bil med kompromiser.

Attitude tæller mere end nogensinde i firmabilklassen, hvor et stiligt visitkort på fire hjul er blevet mere overkommeligt, efter at mærker som Audi, BMW, Mercedes og VW har spillet ud med priser, som er tæt på at have presset de mere klassiske firmabilmærker og -modeller ud af markedet.

Modsvaret fra Peugeot hedder 508, der som stilren femdørs fastback med stor bagklap kom på gaden i fjor som en slags konkurrent til coupé-afrundede modeller som VW Arteon. Udseendet kostede imidlertid på bagsædepladsen, og prisen var lige i den høje ende.

Det har Peugeot rettet op på med stationcaren, SW, der ikke alene har mere regulær bagsædeplads og større bagagerum, men også er faldet i udgiftsafdelingen for firmafolket, så den vigtige beskatningsværdi er kommet længere ned.

Det betyder, at den 508 SW GT-line Blue HDI med automatgear og en dieselmotor på 163 hk, som vi tester, har en beskatningsværdi på 355.394 kr. og ender på 374.394 kr. med ekstraudstyr, mens prisskiltet lyder på 489.990 kr. for de få private købere, der måtte føle sig fristet.

Annonce

PEUGEOT 508 SW GT-LINE EAT8 BLUE HDI 163 HK

Fire stjerner ud af seks

Pris: 489.990 kr.

Denne model: fra 470.990 kr.

Beskatning fra: 355.394 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1.750 kr.

Brændstoføkonomi: 17,8 km/l (WLTP)

C02 per km: 147 g

Motor: 2,0 liters dieselmotor

Ydelse: 163 hk

Moment: 400 Nm/2.000 omdr.

Topfart: 226 km/t.

0-100 km/t.: 8,5 sek.

L/B/H: 478/186/208 cm

Maks. anhængervægt med bremse: 1.800 kg/ 750 kg.

Lav bil

Udgangspunktet er stadig en lav bil med en frihøjde, så du skal længere ned end normalt for at gribe fat i døren med det rammeløse vindue og smyge dig i det AGR-certificerede forsæde, som er fulgt med fra overtagelsen af Opel, og hvor tyske ryglæger har været med i udviklingen.

Her er der udsigt til mærkets i-Cockpit, der her er helt digitalt, og hvor instrumenterne er hævet over rattet.

Det fungerer rigtig godt fra denne siddestilling, hvor vi over det let rektangulære rat har udsigt til den klare skærm på 12,3 tommer og også kan bladre i menuerne på den store og centrale 10-tommers-skærm med de tigerkløer-agtige betjeningsknapper, kaldet "toggles".

Den del elsker vi, mens det til gengæld nogle gange kan være svært at ramme ikonerne på skærmen og få dem til at reagere. Det joystickagtige gearskifte til den ottetrins automatgearkasse ligger godt i hånden, men vi oplevede en del gange at skulle trykke flere gange, for at elektronikken registrerede, at nu skiftede vi gear.

Lækre, bløde materialer, dellæder og forsædet, der kan indstilles i mange retninger, giver en premium-oplevelse og en fornemmelse af at køre i en meget moderne og stilistisk rendyrket bil.

Den 163 hk dieselmotor arbejder blødt og kultiveret og har det overskud, der skal til. Støjniveauet er bestemt på businessclass. Forbruget på 17,8 km/l matcher klassekammeraterne meget godt.

Klarer lakmusprøven

Den nærmest kattepoteagtige tilgang til vejen, hvor sving klares præcist, men blødt, matcher den lave kørestilling rigtig godt.

Lakmusprøven for den praktisk anlagte familiefar eller -mor af en firmabilist foregår på bagsædet. Her har vi klart mere plads til hårtoppen end i hatchbacken, og knæpladsen er også godkendt. Bagagerummet på 530 liter matcher de helt store drenge i klassen, og det er pænt dybt.

På udstyrsfronten er 508 dækket godt ind med bl.a. full LED-forlygter med automatisk nedblænding, en stribe køreindstillinger samt en stor sikkerhedspakke, der endda omfatter en nødbremse, der kan se bløde trafikanter i mørke, og en skilteaflæser, som indretter farten efter vejskiltene. Adaptiv fartpilot er dog ekstraudstyr og en del af en pakke til 13.500 kr., der også omfatter køassistent, og som vi anbefaler. De, der vil mere, kan købe "Night vision", der også på afstand kan se f.eks. cyklister eller nattevandrere i mørke.

Som stationcar klarer den største Peugeot at have 530 liter om bord. Bagagerummet er dybt. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Peugeot 508 SW er et godt bud på en stilren stationcar i firmaklassen med righoldigt og avanceret udstyr. På den praktiske front er 508 nu godt med, og motorkraften er tilstrækkelig. Så den franske stationcar er p.t. en af de stærkeste udfordrere i denne klasse til et marked med særdeles etablerede spillere.

Med designerne og ingeniørernes forkærlighed for lav indstigning og rammeløse vinduer skal du dog være indstillet på visse udfordringer.

Peugeots i-cockpit med den digitale instrumentering er placeret ud for synsfeltet. Foto: Jens Overgaard
De kløer-agtige "toggles", som styrer skærmen, er nemme at ramme. Det er dog sværere med berøringsdelen på skærmen. Foto: Jens Overgaard
Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce