Annonce
Biler

Bilsalget i januar: Klassiske bestsellere i front fra årets start

Bestselleren Peugeot 208 er kommet i en helt ny generation, der har været med til at sætte sig præg på modellens salg i årets første måned, hvor den blev nummer et. Foto: Lars Krogsgaard
Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris lægger fra land som de mest solgte biler i januar.

Fornyelse og tradition. Det kunne være nøgleordene for bilsalget i årets første måned. Her lægger klassiske bestsellere som Peugeot 208, Citroën C3 og Toyota Yaris nemlig fra land som de mest solgte biler på top-20. Dog med små marginaler, da salgstallene hedder henholdsvis 513, 511 og 509 biler.

Bag tallene gemmer sig flere forskydninger.

Således står Peugeot 208 midt i et vadested, hvor en ny model er kommet ud til forhandlerne, mens de sidste af den gamle er ved at være solgt ud. Citroën C3 holder skansen med kampagnetilbud, mens Toyota holder liv i salget af Yaris, der kommer i en helt ny generation midt på året.

Annonce

Bilsalget i januar

1. Peugeot 208: 513

2. Citroën C3: 511

3. Toyota Yaris: 509

4. Nissan Qashqai: 499

5. VW Polo: 457

6. Toyota Aygo: 445

7. BMW 3-serie: 431

8. Skoda Fabia: 416

9. Mercedes C-klasse: 384

10. VW Passat: 370

11. Skoda Octavia: 362

12. Renault Clio: 359

13. Opel Astra: 358

14. Mercedes A-klasse: 345

15. VW Up: 340

16. Opel Corsa: 310

17. Toyota Corolla: 285

18. VW Touran: 283

19. Ford Fiesta: 275

20. VW Golf: 259

Kilde: De Danske Bilimportører

Blandede bolsjer

Listen omfatter også en stribe firmabiler, som er kommet ud over rampen fra starten. Det gælder BMW 3-serie på syvendepladsen, Mercedes C-klasse på en niendeplads og VW Passat på tiendepladsen. En model som den helt nye Opel Corsa sniger sig ind i bunden af listen.

Sammenlagt blev der i januar solgt i underkanten af 18.700 biler, hvilket er en pæn del under samme måned i fjor, hvor salget nåede helt op på over 21.300 biler. De Danske Bilimportører peger på flere årsager til det store udsving.

Salget i januar 2019 var nemlig usædvanligt højt, da der var udsigt til afgiftsstigninger, hvilket fik mange til at købe bil på det tidspunkt. Januar-salget i år er til gengæld lavt, fordi det var et højt salg i slutningen af 2019, som har flyttet købere frem. Desuden har en debat i starten af året om bilafgifter fået nogle købere til at afvente. Ydermere har der ifølge forhandlerne været stort rykind til nytårskure og åbent hus-arrangementer med stort salg, men hvor mange af de biler, som er solgt her, endnu er på vej, og altså ikke leveret. Det er en situation, som er skærpet af, at der for nogle modellers vedkommende er lang leveringstid.

Stadig flere høje biler

Gunni Mikkelsen, som er direktør hos De Danske Bilimportører, forventer derfor, at salget retter sig op i de kommende måneder.

- Salget af personbiler er faldet i forhold til januar 2019, og det skyldes dels, at salget januar i 2019 var meget højt, samt at nogle af ordrerne kan været flyttet til slutningen af 2019, som var rekordstor. Interessen for biler har dog været særdeles høj i januar, hvilket får os til at se med optimisme på de næste måneder, siger han.

Over en kam fortsætter tendensen med, at danskere går efter større biler, og fortsat flere SUV’er. Flere end to ud af tre SUV-typer er i størrelsen mini- eller mellemklassen.

Mikroklassen fylder fortsat mindre, her er Toyota Aygo på niendepladsen og VW Up på 15.-pladsen og er de eneste repræsentanter.

Elbiler og plug-in-hybrid-bilerne er kommet godt fra land med salgstal, der hedder 530 biler og 773 biler, hvilket er små tal, men alligevel henholdsvis dobbelt så meget og næsten 80 procent mere end i fjor.

Citroën C3, der er fætter til 208’eren, følger lige efter på en andenplads i januar. Foto: Christian Schacht
Toyota Yaris holder skansen, og modellen blev den tredje mest solgte bil i januar. Foto: Toyota
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce