Annonce
Biler

Bilfabrikkerne er så småt på vej i gang

Volkswagen genstarter produktionen, hvor medarbejderne skal arbejde efter en omfattende plan, hvor bilproduktion nærmest skal gentænkes. Foto: VW
De store bilfabrikker i Europa starter produktionen igen. Men det er en kæmpe omstilling med mange corona-foranstaltninger og færre biler fra samlebåndene.
Annonce

Efter at de har ligget underdrejet i flere uger, er de store europæiske bilfabrikker så småt ved at få hjulene i gang igen. Således har VW, Audi og Seat meldt ud, at en række fabrikker går i gang med skærpede corona-krav til medarbejderne. Det samme gælder Toyota og Volvo. Men mange flere er i sving, bl.a. BMW, Hyundai og Kia.

Hos VW er det fabrikkerne i tyske Zwickau, hvor den nye elektriske ID.3. skal bygges, og slovenske Bratislava, hvor bl.a. Up og Touareg produceres, som er de første. Her arbejder man efter en såkaldt 100-punkts plan, som skal sikre mod coronasmitte.

Den store plan omfatter ud over større hygiejne med afspritning og handsker, som vi kender det, også en total omlægning af arbejdsgangen. Ikke alene skal procedurer, hvor medarbejderne f.eks. står side om side for at montere døre, gentænkes, der reguleres i detaljer, og aftegnes nye ”ruter” på de lakerede fabriksgulve, så medarbejderne ikke farer de forkerte veje og kommer for tæt på hinanden på vej til frokostpause.

Her er det et plus, at bilfabrikkerne i forvejen har nærmest klinisk renhed og mange automatiserede processor. Alligevel har det været udfordrende.

"Det er den største omstilling, siden Henry Ford indførte samlebåndet. Denne gang handler det bare om de-acceleration," som tyske Stern beskriver processen.

Der har været store kræfter bag for at kickstarte bilproduktionen. Bilindustrien omfatter nemlig millioner af arbejdspladser i Tyskland. Derfor har kansler Angela Merkel sammen med arbejdsgivere og fagforeninger arbejdet på højtryk for at komme i gang igen. Tyskland er dog også er af de lande, der er mindst ramt af corona. Således har Fiat først planer om at starte produktionen i Italien til maj, mens varevognsdelen dog går i gang snart.

Uregelmæssige leveringer

Bilproducenterne kan ikke fungere uden det store net af underleverandører, der spiller sammen med produktionen i et kompliceret netværk, hvor alt skal komme til tiden med mindst mulig lager-tid.

Derfor er det heller ingen overraskelse, at store underleverandører som Valeo og Bosch, der endda selv har mange underleverandører, melder ud, at de nu også er gået i gang. De mange led i kæden betyder dog også, at det tager tid at genstarte bilproduktionen.

Annonce

Underleverandører tæller

Andre mærker er dog også langt fremme. Toyota fortæller uddybende om genstarten, som gælder den franske Toyota-fabrik, som ligger i Valenciennes tæt på grænsen til Belgien og er hjemsted for produktionen af Yaris, mens de to polske fabrikker producerer motorer og gearkasser til samme model.

Den gradvise genoptagelse af produktionen på Toyotas franske fabrik betyder, at man vil producere betydeligt mindre sammenlignet med normale omstændigheder. Det sker for at holde sikkerheden bedst mulig, og i starten vil man køre med skift af et hold i stedet for de normale treholdsskift. Det billede går igen ved flere producenter.

Helt konkret får alle Toyota-medarbejdere på fabrikkerne en velkomstpakke, der indeholder detaljerede retningslinjer om de nye sanitære krav. Desuden vil alle fra første dag få udleveret individuelle masker, antibakteriel gel og andet personligt, beskyttende udstyr som f.eks. handsker og visir afhængig af arbejdets art. Det er også typisk for fabrikkerne, hvor en bil passerer mange led.

Hos Volvo er det fabrikkerne i Torslanda, der bygger V90, XC60 og XC90, og Gent i Belgien, som står for XC40, der nu kommer i gang. Sverige har på den anden hånd haft mange corona-smittede i forhold til Tyskland, men har ladet været samfundet være mere åbent.

Over en kam skal man som kunde, der har bestilt biler fra en hvilken som helst producent, forvente, at leveringerne er meget uregelmæssige i denne tid.

Toyota er af de producenter, som så småt er gået i gang igen. Men i første omgang er der tale om færre biler fra samlebåndet. Foto: Toyota
Volvo er også ved at få produktionen op at køre i Sverige og Belgien. Foto: Volvo
Annonce

Mest læste

Annonce
Holstebro

Kamp skifter til dansk tophold

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Stødte sammen i rundkørsel

Annonce