Annonce
Holstebro

Udviklingen af midtbyen præsenteret: Bilerne skal ud af byen

Interessen for at se, hvordan arkitekterne synes, at midtbyen i Holstebro skal udvikle sig over de næste 50 år, var overvældende. Mere end 450 personer mødte op i Black Box mandag aften - og der måtte hentes ekstra stole ind i salen. Foto: Morten Stricker
På et offentligt møde mandag aften blev de første spæde planer for udviklingen af midtbyen i Holstebro de næste 50 år frem præsenteret. Det er en tilbagevenden til en mere grøn og fortættet købstad.

Holstebro: Kvickly flyttes fra Sønderland til Enghaven og får drivhuse og streetfood på taget. Parkeringspladserne i det centrale Holstebro sløjfes, og der bygges tre-fire nye p-huse på kanten af indre ringvej. På sygehusgrunden opføres nye boliger til både unge, midaldrende og ældre, herunder også eksklusive boliger. Slyngningen af Storåen ved Kvickly-grunden genetableres, og der indrettes grønne oaser og pladser, som indbyder til ophold og spontane fællesskaber. En del af butikkerne i gågaden omdannes til arbejdende værksteder for unge kunstnere, som kan leje sig ind for en periode.

Det er hovedtrækkene i den byudviklingsplan for Holstebro, som tre arkitektteams har sat streger til, og hvoraf den ene, Team Vandkunsten fra København, blev kåret som vinder på et offentligt møde i Black Box i Holstebro mandag aften, hvor mere end 450 borgere var mødt op.

Annonce

Byens Plan

Færchfonden og Holstebro Kommune stiftede i 2018 Holstebro Udvikling P/S, som er et selvstændigt partnerselskab.

Selskabet skal udarbejde en samlet plan for udviklingen af midtbyen, herunder blandt andet Enghaven, slagterigrunden og den 70.000 kvadratmeter store sygehusgrund, som bliver ledig i 2021. Selskabet skal også efterfølgende tiltrække investorer til konkrete byudviklingsprojekter.

19 arkitektteams har budt ind på opgaven, og tre var i finalen. Team Vandkunsten København vandt.

Derudover er der indsamlet 1000 forslag til byens udvikling fra borgere, erhvervsliv og andre lokale aktører.

Byens Plan præsenteres primo 2020.

Ja tak til flere træer

De fleste var umiddelbart begejstrede for arkitekternes forslag. Blandt dem var Sonja Fly:

- Jeg synes, det lyder helt vildt godt, især at der kommer mere grønt. Det er for meget fliser og asfalt i dag, synes Sonja Fly, der bor tæt på den 70.000 kvadratmeter store sygehusgrund, som bliver ledig i 2021.

Heller ikke Michael Ulsted, formand for handelsstanden, fik mørke rande under øjnene ved udsigten til færre p-pladser i midtbyen, som ellers har været en øm tå, senest i forbindelse med det kuldsejlede Enghavecentret.

- Det er klart, der er mange kameler, der skal sluges i det her. Men det er godt, der er noget udvikling, og der er ingen tvivl om, at skal vi overleve som detailhandelsby, så skal der laves en fortætning, siger Michael Ulsted.

Spørger man fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futoria, så gør Holstebro det helt rigtige, når de sender bilerne ud af bykernen for at give plads til flere byrum og oplevelser, for SoMe generationen lader sig styre af mavefornemmelse frem for fornuft.

- Alt det med sport og institutioner er rigtig godt - det er bare basis - det konkurrerer alle byer på. Man skal skille sig ud og finde en historie, som er unik. Det har I allerede gjort i Holstebro. Men det er vigtigt, at den måde, byen er indrettet på, understøtter det, I siger. Man skal kunne mærke, at der er kulturen til forskel. Ellers smutter folk igen, og der kommer dårlige historier ud om, at det slet ikke passer. Sådan er det med nettet. Vi kan ikke snyde længere, siger Anne-Marie Dahl.

Men er det overhovedet realistisk, at Kvickly, der tidligere har afvist at flytte, lader sig rokke - og er det realistisk, at vestjyder, der synes, at det nye p-hus i Skolegade er for langt væk, fremover vil parkere bilen endnu længere væk?

- Ja, det ligger måske ikke lige for, men på den lange bane, så tror jeg, at alt kan være realistisk. Men i forhold til parkering er vi nødt til at arbejde med to dagsordener. På den korte bane - og det forklarede vi meget tydeligt til københavnerne - er det et no go. Vi har to måske tre biler per husstand, og de skal være der. Men på den længere bane, om 15 år, når vi måske har selvkørende biler, der kommer og sætter én af på arbejde og kører ud og holder i et af parkeringshusene, er det noget andet. Derfor er det også vigtigt, at p-husene kan ombygges til muligt andet, siger borgmester H.C. Østerby (S).

Byudvikling for de fleste

Byudviklingen i Holstebro indgår i et forskningsprojekt, støttet af Realdania og Innovationsfonden, og skiller sig ud fra traditionel byudvikling ved at inddrage borgere, erhvervsliv og organisationer meget tidligt i forløbet. Henved 1000 forslag fra lokale er blevet indsamlet forud for udskrivelsen af arkitektkonkurrencen og udgør en del af opgavebeskrivelsen, blandt andet har der været ønsker om at vende åen mod byen og at gøre noget ved det trist udseende Enghaven.

Arkitekternes forslag til fremtidens Holstebro udstilles i Rådhushallen, og 9. november holdes der åbent hus i Nørregade, hvor alle er velkommen til at stille spørgsmål til borgmester H.C. Østerby, Team Vandkunsten og Jesper Larsen, direktør for Holstebro Udvikling.

- Og dialogen fortsætter. Når vi har helhedsplanen, så bliver der dialog decentralt i de enkelte områder i byen, siger Jesper Larsen, direktør Holstebro Udvikling.

Hvis man kigger godt efter, så er Kvickly forsvundet helt fra Sønderland. Varehuset giver plads til en genslyngning af Storåen og en række nye attraktive træhuse. Illustration: Team Vandkunsten
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er bare kaos

Nu nærmer tiden sig, hvor de skal til at findes en afgørelse på Brexit i Storbritannien, og man kan jo kun konstatere, at der stort set er kaos i det politiske system i det britiske parlament. Sjældent har en parlamentarisk uoverskuelig situation været udstillet så tydeligt, som det sker i øjeblikket, og det kan godt være, at debatterne i Underhuset er særdeles underholdende. Men konstruktive er de under ingen omstændigheder, og der er tilsyneladende ingen, der føler et ansvar for at finde en demokratisk afgørelse. Det kunne hænge sammen med det valgsystem med kun én vinder i hver valgkreds, som man praktiserer i det britiske, og det gør, at der er kold luft mellem partier og kandidater. Det er i en en sådan situation, man priser sig lykkelig for det danske demokrati, hvor vi da kan komme ud for meget, der giver politiker-lede. Men der findes som regel altid en forhandling og en løsning. Her hjælper det, at der er en god tone mellem politikere og partier, så selv om tonen kan - og skal - være skarp, så er der respekt for hinandens synspunkter, og der er venskaber på tværs af partiskel. Ja, det siges jo, at de værste politiske fjender, man har, de kommer fra ens eget parti, fordi man kæmper om de interne positioner. Det har vi jo været vidner til her efter valget, når vi lige kigger på Venstre. Det vigtige for Danmark og EU er, at det britiske kaos ikke breder sig til kontinentet. Så længe briterne ikke kan blive enige, så er det vel ok at udskyde Brexit endnu en gang. Men det er ikke en sjov situation for danske virksomheder og ikke mindst fiskere, at vi stå i denne situation, hvor man nødvendigvis må forberede sig på noget, man ikke ved, hvor ender. Som du kunne læse i vores søndagsavis, så er den helt gal for fiskerne, da de om få uger kan være forment adgang til britiske farvande, hvor en stor del af fiskeriet foregår. Det giver kamp om de resterende fiskepladser og indtægtsnedgang.

Annonce