Annonce
112

Beredskab kæmper mod vand på Østhavnen

Beredskabet fra Nordvestjyllands Brandvæsen lagde flere sandsække ud foran én af portene i højvandsværnet på Østhavnen i Lemvig for at sikre, at der ikke trængte vand ind. Foto: Jesper Lundsgaard
Sandsække skal holde indtrængende vand tilbage

Lemvig: Sent tirsdag eftermiddag kæmpede beredskabet fra Nordvestjyllands Brandvæsen i Lemvig mod en truende oversvømmelse af en del af Østhavnen i Lemvig.

Havvand fra Lem Vig var trængt under mindst én af portene, og en mindre del af havneområdet stod under vand.

- Vi har lagt sandsække på ydersiden og indersiden af porten, og samtidig har vi også dækket nogle regnvandsafløb til, så vandet ikke kan trænge op den vej. Jeg er sikker på, at vi nu har stoppet vandet, siger Birgitte Buskov, der er indsatsleder ved Nordvestjyllands Brandvæsen i Lemvig.

Efter beredskabet havde sikret at der ikke kunne trænge mere vand ind på havnearealet, gik man i gang med at pumpe det indtrængende vand væk igen. Desuden blev der fyldt flere sandsække op, der skulle holde på de presenninger, der dækkede blandt andet afløb af.

Ivan Møller Sørensen, der er formand for Vej og Park i Lemvig Kommune, fortæller, at vandet efter alt at dømme er steget op gennem kloakken og har oversvømmet et mindre areal på indersiden af muren, der ellers skulle holde vandet ude.

- Men der har også været mindre problemer med, at vandet har kunnet sive under porten. Det er dog løst nu ved at lægge en del sandsække foran porten. Det håber og tror vi på holder, siger Ivan Møller Sørensen.

Beredskabet i Lemvig fik hjælp af frivillige fra beredskabet i Holstebro. De havde også taget sandsække med, da man var ved at løbe tør for sandsække i Lemvig.

Også en del af parkeringspladsen på Vesthavnen var sent tirsdag eftermiddag ramt af oversvømmelse. Det gjaldt parkeringsområdet mellem Havnens Hus og Jeka Fish.

Ifølge DMI's prognoser forventes højvandet at toppe omkring klokken 6.30 onsdag morgen. Her er forventningen, at vandet vil stå 179 centimeter over daglig vande.

Annonce
Vand fra Lem Vig var trængt under porten i højvandsværnet og gav en mindre oversvømmelse på Østhavnen. Beredskabet fik dog tidligt tirsdag aften pumpet det meste vand væk. Foto: Jesper Lundsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce