Annonce
Struer

Batteritog er en realistisk mulighed for at bevare den direkte forbindelse til København

Borgmester Niels Viggo Lynghøj ved batteritoget under prøvekørslen i Berlin. Det er et fint og velfungerende tog, sagde han efter prøveturen. Foto: Lars Kamstrup
Borgmester Niels Viggo Lynghøj var på prøvetur med batteritog i Tyskland, og det bekræfter ham i, det kan være løsningen på at beholde den direkte forbindelse til København
Annonce

Struer: Struer-borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) øjner en realistisk chance for, at Struer også i fremtiden kan have tog, der føres hele vejen til København. Løsningen er batteritog, og dem har Niels Viggo Lynghøj fået et meget nærmere bekendtskab med, efter han som næstformand i Midtjyske Jernbaners bestyrelse var på studietur til Berlin.

Her var gruppen på besøg dels hos det regionale trafikselskab Nahverkehrverbund Schleswig-Holstein, hvis hovedkontor ligger i Kiel. Og hos togfabrikken Stadlers afdeling i Berlin, som laver batteritog, som nordtyskerne netop har købt 55 styk af, som i de kommende år skal indsættes i den lokale togtrafik lige syd for grænsen.

Ud over Midtjyske Jernbaners interesse for at indføre batteritog på Lemvigbanen og på strækningen Holstebro-Skjern var Niels Viggo Lynghøj naturligvis interesseret i mulighederne for togstrækningen Struer-Vejle. Og her blev han bekræftet i, at det er en realistisk mulighed.

- Vi må anse det for meget vanskeligt, at linjen mellem Vejle og Struer bliver elektrificeret med køreledninger hele vejen, da det vil blive meget dyrt. Derfor er risikoen stor for, at vi i Struer mister den direkte forbindelse til København, så der altid skal skiftes i Vejle eller Fredericia. Men batteritoget er en god løsning på, at vi kan undgå det. Jeg spurgte ind til de tekniske muligheder, og der var ingen problemer i, at man kører med batteritog på strækningen fra Struer til Vejle. Det kobles så på toget her, som er forsynet med el fra køreledningerne. Batteritoget fortsætter dermed til København, og når det kommer tilbage til Vejle, kan det kobles af og så køre på egne batterier resten af vejen.

Udfordringen er, at der er 120 kilometer mellem Struer og Vejle, og køreafstanden på batterier er garanteret til 80 kilometer.

- Det er der også løsninger på, nemlig at der kan opsættes en kort strækning med køreledninger for eksempel i Herning, hvor toget alligevel skal stoppe. Så kan man lade det op her, så det kan køre hele strækningen. Endelig kan man sige, at udviklingen af batterier jo ikke stopper, og de måske bliver stærke nok til at klare hele strækningen, inden vi når frem til at gennemføre projektet, siger Niels Viggo Lynghøj.

Han har tidligere været på besøg hos transportminister Benny Engelbrecht (S), og her følte han også opbakning til at arbejde videre med tanken om batteritog.

- Det er en grøn løsning, og pengene er givet godt ud ved at erstatte dieseltog med batteritog. Strømmen kan vi tage fra den store vindmølle-produktion i Vestjylland, og det er en nødvendig løsning, hvis Danmark skal nå de klimamål, vi har sat os. Batteritog vil være fremtiden på mange af de lokale baner, vi har, og nu følger jeg jo med i forreste linje i Midtjyske Jernbaner, hvor vi er ved at gøre os de erfaringer, der gør, at vi kan udskifte togene her. Det er et meget spændende projekt, hvor vi under studieturen i Tyskland blev bekræftet i, at det er både realistisk og meget fornuftigt at gå den vej, siger Niels Viggo Lynghøj.

I Berlin var han ude at køre i et prototype-tog på en prøvestrækning.

- Det var en fin oplevelse. Det var et godt og velfungerende tog. Det var stort set uden støj, og så forurener det jo ikke. Det vil være et godt tog at få, når vi skal skifte de nuværende tog ud, siger han.

Flirt hedder det batteritog, som Stadler anbefaler til Lemvigbanen, og det var det, Niels Viggo Lynghøj prøvekørte. Det har en tophastighed på 140 km/t, men der køres kun med 120 km/ mellem Struer og Vejle, så det kan det snildt leve op til.

Borgmesterkollegaerne Erik Flyvholm, Lemvig, og Niels Viggo Lynghøj, Struer havde smilet fremme, da de fik sig placeret i 1. klasse-kupeen i batteritoget. Foto: Lars kamstrup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Venstre foreslår presbold i mink-sag: Vi skal ikke acceptere andre løsninger end opgravning af mink straks

Danmark

Fund af corona-virus i hunde og katte: Fødevarestyrelsen afliver katte på minkfarm

Struer

Han mente, at de var kærester og gav hende en pistol: Nu har han fået fire et halvt års fængsel

Holstebro

Thomas Danielsen efter samråd om minkgrave: Ministeren brugte tiden på at fralægge sig ansvar

Annonce