Annonce
Holstebro

Bankospil og byfester i fare for at lukke

Minimum halvdelen af de mindre og mellemstore arrangementer i sportshallerne, heriblandt halballer, fællesspisninger og bankospil, må lukke, hvis et nyt bygningsreglement med skrappere krav til brandsikkerhed bliver en realitet, advarer en række idrætscentre landet over - blandt andet fra Holstebro Kommune. Genre/Arkivfoto: Preben Madsen
Et nyt bygningsreglement er en bombe under de mange arrangementer, som frivillige foreninger laver ude i idræts- og sportshallerne til gavn for borgerne.

Holstebro: Fastelavn, bankospil, børnefødselsdage, halballer, byfester, vinsmagninger, håndbold- og fodboldafslutninger, fællesspisninger, juletræsfester, overnatningsarrangementer...

Minimum halvdelen af de hal-arrangementer kan borgerne skyde en hvid pil efter, hvis et nyt bygningsreglement, BR18, bliver en realitet.

Det advarer Mejrup Kultur- og Fritidscenter og yderligere 159 idrætscentre, samlet i ConnectSport, om i en skriftlig henvendelse til ministeriet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

- For hvert eneste lille arrangement, som bliver lavet af frivillige kræfter, og som der ingen penge er i, skal vi nu til at betale for at få lavet en pladsfordelingsplan, som skal godkendes af en brandteknisk virksomhed. Det koster jo en formue - mellem 5.000 - 50.000 kroner, siger centerleder Torben Strømgaard fra Mejrup.

"Danmark bliver kulturelt fattigere og store summer bidrager ikke længere til de mange foreninger", skriver ConnectSport i sin indsigelse, afsendt tirsdag den 10. december.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FCM

Priske efterlyser vinderkultur hos ulvene

Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Annonce