Annonce
Sport

Babe Ruth-trøje sætter rekord med salgspris på 37 millioner

Stan Honda/Ritzau Scanpix
En knap 100 år gammel spillertrøje, der har tilhørt baseballspiller Babe Ruth, er blevet solgt på en auktion.

En spillertrøje, der har tilhørt den afdøde baseballegende Babe Ruth, er blevet solgt for 5,64 millioner dollar. Det svarer til cirka 37 millioner kroner.

Det er en ny rekord for samlerobjekter fra sportens verden, skriver CBS News.

Trøjen er fra sidste del af Babe Ruths karriere og blev brugt fra 1928 til 1930. Den blev solgt i forbindelse med en auktion på Yankee Stadium lørdag.

Den værdifulde trøje var et af flere klenodier, som familien til Ruth havde sat til salg. Heriblandt var også fotografier, handsker og en kuffert, som baseballspilleren brugte under en rejse til Japan i 1934.

Ruths barnebarn Linda Ruth Tosetti siger til CBS News, at en del af pengene fra salget skal gå til velgørenhed.

- Jeg ønsker bare, at folk skal have glæde af min bedstefars ting, siger Linda Ruth Tosetti.

Det er ikke første gang, at Ruths ejendele sætter rekord.

I 2005 blev den skæbnesvangre kontrakt, hvor baseballholdet Boston Red Sox i 1919 solgte den senere verdensberømte Ruth til ærkerivalerne New York Yankees, solgt for knap en million dollar på en auktion i New York.

Peter Siegel købte den fem sider lange kontakt for 996.000 dollar (over seks millioner kroner).

- Det er en af de vigtigste kulturgenstande ikke bare i baseballhistorien men i USA's historie. Det er en stor dag for New York, sagde han dengang.

Babe Ruth blev solgt for 100.000 dollar, og kontrakten ændrede begge holds historie og førte til den såkaldte "Babe Ruth-besættelse", hvor alt gik galt for Red Sox, mens Yankees skovlede titler ind.

Først sidste år kunne Boston-fansene glæde sig over, at 86 års forbandelse var blevet brudt, da Red Sox vandt det nordamerikanske baseballmesterskab World Series.

Babe Ruth stoppede sin karriere i 1937. Han døde i 1948, 53 år gammel.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

80-årig død efter cigaret-ulykke

Leder For abonnenter

Vi skal huske vores etik

Sociale medier - eller måske rettere sociale platforme - som for eksempel Facebook har gjort det nemt og effektivt for enhver at udgive og sprede information. Det betyder, at et medie som dit lokale dagblad ikke altid er først med det seneste. Det er i dag heller ikke så vigtigt for en avis. Til gengæld er det vigtigere end nogensinde at udvælge, prioritere og guide i den store strøm af information. Mange læsere har måske undret sig over, at vi i tirsdagens avis ikke skrev, hvem der havde sat ild på Humlum Kro. For allerede mandag eftermiddag var det en kendt sag i lokalområdet, hvem der havde gjort det - og ovenikøbet tilstået det. Den information sørgede kroejer Tonny Hedegaard for at sprede, da han på Facebook skrev et længere indlæg om forbrydelsen, tilståelsen og detaljer i sagen. Alt sammen i den bedste mening og med et humanitært afsæt. Hvorfor skriver I det ikke, er vi blevet spurgt. Og svaret er, at vi langt fra skriver alt, hvad vi hører om. Det er yderst sjældent, at vi bringer navne på sigtede i straffesager, og selv når der er faldet dom, er det kun i de grovere sager, at vi skriver navnet på dømte. På den front adskiller medier sig fra den strøm af information - og misinformation - der flyder på for eksempel Facebook. Juridisk er der ikke nødvendigvis noget i vejen for at fortælle, hvem der har tilstået i en straffesag. Men vores etiske retningslinjer afholder os fra at gøre det per automatik. Sådan er det ikke på Facebook. På de sociale medier bliver etikkens bundgrænse defineret af laveste fællesnævner. Når vi i dag fortæller om Tonny Hedegaards udpegning af gerningsmanden, sker det heller ikke uden etiske overvejelser. Med vores journalistik om hans opslag er vi med til at sætte lys på sagen. Når vi alligevel beskæftiger os med det, skyldes det reaktionerne på offentliggørelsen. Opbakningen i lokalområdet og en tilsyneladende tilgivende attitude gør sagen og tilståelsen interessant i bredere forstand. Og det kommer vi til at skrive mere om.

Annonce