Annonce
Struer

Direktør fyret: Bang & Olufsen skifter topchef

Henrik Clausen skal ikke længere være direktør for B&O. Foto: Morten Stricker


Struer: Bang & Olufsen skifter administrerende direktør. Kristian Teär erstatter "med umiddelbar virkning" Henrik Clausen, som har været topchef siden juli 2016, og som "vil stå til rådighed indtil videre".

Det oplyser Bang & Olufsen i en meddelelse tirsdag morgen.

- Kristian har den rigtige profil til at tage Bang & Olufsen videre fra, hvor vi er i dag. Han har erfaring fra ledende internationale forbrugerelektronikfirmaer, han har solid operationel baggrund, og så er han en stærk og inspirerende leder. Jeg takker samtidig Henrik Clausen for hans indsats for Bang & Olufsen, siger bestyrelsesformand Ole Andersen fra Bang & Olufsen.

Den 55-årige Kristian Teär har senest været i det schweiziske selskab Logitech, hvor han i fire år var Vice President for EMEA og havde ansvaret for salg, marketing og distribution af 13 produktlinjer. Han bor i dag i Schweiz, men flytter snarest til Danmark.

- Jeg har fulgt Bang & Olufsen i mange år og har altid haft stor passion for selskabet og dets produkter. Faktisk ejer jeg selv flere af de ikoniske produkter. Det er et unikt luksus- og livsstilsbrand, som har en særlig arv. Jeg ser meget frem til at indgå i organisationen og samarbejde med teamet og bestyrelsen om at udnytte Bang & Olufsens potentiale, siger Kristian Teär.

Bang & Olufsen fortæller også, at udskiftningen af den administrerende direktør ikke medfører ændringer i selskabets forventninger til 2019/20.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce