Annonce
Kultur

Arkitektonisk kunst, der rækker mod lyset

Kunstnerduo'en Spacegirls - øverst Elisabeth Gellein, på stilladset Cisse Bomholt Christiansen - arbejder på deres tårn, der når næsten op til ovenlysvinduet. Foto: Morten Stricker
En af de tre nye udstillere på Huset for Kunst & Design er duo'en Spacegirls. De har slæbt 250 fiberbetonplader med til Holstebro og har opført et tårn, der stræber mod himlen.

Holstebro: I sommeren 2018 fik Huset for Kunst & Design (HFKD) en bevilling til at få huset renoveret. Ifølge kurator Anna Bak var det på høje tid.

- Loftet i det ene rum var nærmest ved at falde ned, og det dryppede med regnvand flere steder. Det var så synd. Jeg har altid syntes, at arkitekturen her er helt fantastisk. Der er lagt så meget energi og lys ind i rummene, og jeg hører ofte fra de kunstnere, der udstiller her, at "wow, det er jo nærmest et mini-Louisiana", fortæller Anna Bak.

Hun fik den idé at kuratere udstillinger, der skulle "anerkende huset og rummene" og som kunne understrege den flotte arkitektur.

På den fjerde og sidste såkaldte "3 x solo"-udstilling her i 2019, har kunstnerduo'en Spacegirls fået tildelt det store rum med det ovale ovenlysvindue. Og for de to kvinder, der udgør Spacegirls, 30-årige danske Cisse Bomholt Christiansen og 29-årige norske Elisabeth Gellein, var det en fed opgave. De er begge uddannede arkitekter MAA fra Kunstakademiets Arkitektskole i København, og i deres atelier har de en bog stående om arkitektparret Inger og Johannes Exner, der blandt andet tegnede Nørrelandskirken i Holstebro (1965-69) samt Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet, der i dag hedder Huset for Kunst & Design, opført i 1971.

- I bogen står der, at Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet, som det hed dengang, har "det bedste lys i kongeriget", fortæller Elisabeth Gellein.

De to kvinder har netop taget udgangspunkt i ovenlysvinduet og har bygget et tårn, bestående af betonplader med en samlet vægt på to tons, der rækker helt op til vinduet og skaber et nyt rum i rummet, når man går op ad tårnets indvendige trappe.

Installationskunstneren Jacob Tækker bruger med sine to glober - en med "Slaraffenland" (eller "Himlen") og én med "Skærsilden" (eller "Helvede") - også de to rum, han har fået tildelt. Skærsilden er naturligvis i kælderen, mens himlen/slaraffenland er en etage højere.

I det sidste rum kan man se værker, malet af billedkunstneren Emily Gernild.

Annonce

3 x solo på HFKD

Fredag den 15. november klokken 16 er der fernisering på en ny udstilling i serien 3 x solo på Huset for Kunst & Design (HFKD), Nørrebrogade 1, Holstebro.

3 x solo er et to-årigt udstillingskoncept, udviklet af kurator Anna Bak og Søren Taaning, Dansk Talentakademi (DTA).

Fire gange om året finder Anna Bak tre yngre, danske samtidskunstnere/designere eller kunstnergrupper, der udvikler en soloudstilling i et tildelt lokale på HFKD.

Kunstnerne denne gang er billedkunstneren Emily Gernild, installationskunstneren Jacob Tækker samt kunstnerduo'en Spacegirls, der arbejder i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur.

Udstillingen kan ses hver weekend frem til og med søndag den 22. december.

.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lad det nu blive realistisk

Som vi skrev i avisen onsdag, følger de lokale idrætshaller - sammen med landets øvrige - noget interesseret, hvad der sker med planerne om de såkaldte B18, et nyt bygningsregulativ. Hvis det gennemføres, som der er lavet udkast til, vil det give voldsomme problemer med en række af de mange arrangementerne, hallerne har i dag. Hvis det gennemføres, skal der ved hvert arrangement laves en pladsfordelingsplan, som skal godkendes af en brandteknisk virksomhed. Og der skal være folk til stede, som skal være uddannet i brandmateriellet. Ud over det vil være en uoverskuelig økonomisk byrde for de mange små-arrangementer, der er i hallerne, vil det også give en masse praktiske udfordringer. Som for eksempel at hvis der kommer lidt flere mennesker, end man havde regnet med, må der ikke stilles ekstra borde op, fordi de ikke indgår i den plan, der er godkendt. Nu må man håbe, at de, der har udarbejdet udkastet, også vil forholde sig til den realistiske dagligdag. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, og det grundlæggende i hallerne er, at der er nødudgange, flugtveje er beskrevet, og der er brandmateriel, der også virker. Og det siger sig selv, at man ikke må stille ekstra borde, store gymnastikredskaber eller andet op foran flugtvejene. Men at der skal laves en plan for hvert et lille arrangement, som skal godkendes og dermed betales hos en virksomhed, det er at gå alt for langt. Det vil i realiteten betyde, at en lang række arrangementer ikke kan gennemføres, fordi der ikke er penge til det, og fordi det bliver for besværligt. Der er gjort indsigelser mod det nye regulativ, og forhåbentlig vinder fornuften, så der naturligvis er et indhold, der sikrer sikkerheden. Men at man også forholder sig til virkeligheden. En halbestyrer ved jo alt om, hvordan man må stille borde op, uden det går ud over sikkerheden, og han er i jævnlig kontakt med brandmyndighederne, der både kontrollerer og giver gode råd. Det må række. Vi kan ikke undvære de mange små arrangementer i de haller, der binder mange mindre samfund sammen.

Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Annonce