Annonce
Navne

Anna hun har ingen ro: Ny juleinspektør har travlt

Så kan der næsten ikke være mere jul. Anna Wowk Vestergaard har jul om og i ørerne i Den Gamle By. Foto: Den Gamle By
Anna Wowk Vestergaard er første kvinde som juleinspektør i Den Gamle By.

Det er let at falde for fristelsen og sige, at den nye julemand i Den Gamle By er en kvinde. Men det er ikke helt rigtigt. Hvert år har købstadmuseet i Aarhus en ansvarlig for den voldsomme jul på stedet, men den pågældende har titel af juleinspektør, og altså ikke julemand.

Ikke desto mindre er det første gang, Den Gamle By har en kvinde som juleinspektør. Anna Wowk Vestergaard hedder hun, er 39 år, og for nu at blive ved det private har hun tre børn på 8, 11 og 13 år og bor i Åbyhøj med familien. Hendes mand hedder Rasmus Vestergaard.

Anna Wowk Vestergaard er cand.mag. i historie og museologi fra Aarhus Universitet og har arbejdet som museumsinspektør i Den Gamle By siden 2014. Hun arbejdede før da på Horsens Museum fra 2003 til 2009 og derefter på Odder Museum til 2014.

Annonce

For det er jo netop det, julen handler om, noget der er større end os selv.

Anna Wowk Vestergaard

Ny juleguide

Hun har stået i lære hos sin forgænger, Jens Ingvordsen, der gik på pension tidligere i år, så hun ved, hvad julen på museet handler om.

Det får man også et tydeligt indtryk af, når man som vi følges med hende rundt i det julepyntede museum. Hun behøver ikke at slå op for at diske op med de oplysninger, der skal til, eller for at svare på spørgsmål.

Det kan også hænge sammen med, at hun har været ankerkvinde på en helt ny juleguide, der udkommer, når julesæsonen åbner 23. november. Bogen fortæller om danske juletraditioner gennem tiderne. Den gennemgår kort og godt 400 års jul og gør os klogere på kendte og mindre kendte sider af julen.

Anna Wowk Vestergaard har også været ansvarlig for at etablere størsteparten af de mange hjem i museets populære 1974-kvarter og den kommende 2014-gade, der åbner samtidig med den nye hovedindgang i 2022.

Hendes egen jul

- Julen har i høj grad med traditioner at gøre, og dem skal man passe på med at pille for meget ved, siger Anna Woek Vestergaard og tilføjer, at julen i høj grad er fællesskab, der rækker bagud, hvor vi gør præcis det samme, som vi har gjort i generationer. Det er den nære historie, og det er samtidig den store historie, som vi kan spejle os i.

Yndlingssalmen, som hver jul skal synges i juleinspektørens eget hjem, er ”Dejlig er jorden”, med ekstra tryk på andet vers: ”Tider skal komme, tider skal henrulle, slægt skal følge slægters gang”. For det er jo netop det, julen handler om, noget der er større end os selv.

- Julen er en mærkelig størrelse, hvor mange løber stressede rundt i det store hamsterhjul, der spinder ekstra hurtigt i december, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Løkke tilbage i Thyborøn i høj sol

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Hvis det kunne svare sig at køre på el, gjorde vi det allesammen

Jeg overvejer at købe en elbil. Eller rettere - jeg overvejer på et lidt useriøst plan, om jeg har grund til at overveje det på et lidt mere et seriøst plan. Den slags beslutninger tager tid. Tanken skal have lov at modnes i mit nordvestjyske sind, og selv om jeg efterhånden er klar til elbilen, er den måske ikke helt klar til mig. Sådan rent økonomisk. Min første bil var en Ford. En pilrådden Escort fra 1986. Det var den model, som blev produceret i Brasilien og som havde en 1,3 liters motor, der var lige så tørstig, som bilen var upålidelig. Jeg havde den i et års tid, inden jeg blev magelig og opgraderede den til noget mere driftsikkert. I løbet af det år bidrog jeg i helt ustyrlig grad til det, vi i dag kender som klimaforandringer. Det vil jeg godt beklage. Men vi var ikke klogere dengang - jeg var i hvert fald ikke. Det var min første bil, og følelsen af frihed var enorm der bag rettet, så den kørte nærmest i døgndrift. Modellen var ikke bare en benzinsluger. Den var også en af de sidste, som krævede fuldfed 98 oktan benzin - med bly, naturligvis. Og hvis udstødningen under det larmende, himmelblå vidunder nogensinde havde rummet et filter, så var det for længst udtjent, da jeg overtog ejerskabet. En familie i Lemvig havde bragt den tæt på bilkirkegården, og jeg sørgede for at sende den i graven med manér. Det passer selvfølgelig ikke helt, når jeg skriver, at vi ikke var klogere dengang. Det var i 90'erne, og selvfølgelig vidste vi alle, at bilernes udstødning ikke gjorde noget godt for miljøet. Klimaet fyldte bare ikke så meget i den offentlige debat og endnu mindre i hovedet på en ung mand bag rettet i sin første bil. Da jeg skiftede Forden ud, var jeg dog meget fokuseret på at købe en model med et mere diskret brændstofforbrug. Jeg kan desværre ikke prale af, at det var af ideologiske hensyn. Det handlede udelukkede om prisen. Den gamle Ford klarede omkring otte kilometer på en liter blyholdig benzin. Den nye tog blyfri og kørte en halv gang længere på en liter. Fremskridt. Siden har jeg haft en del forskellige biler, og hvert skifte har gjort det en smule mindre belastende for miljøet, at jeg tillader mig privatbilens luksus. Eller det bilder jeg mig i hvert fald ind. Jeg får hovedpine af at tænke på, hvad det kræver at regne det samlede "klimaaftryk" for en bil ud. Produktion, fragt og brændstof er slemt nok. Men tænk bare på den øgede velstand hos medarbejdere i fjerne lande, der har arbejdet med at producere bilen. Og deres øgede forbrug. Nej - det bliver for komplekst. Jeg holder mig til brændstoffet og polerer en smule på min falmende glorie. Min nuværende bil har alle tænkelige filtre og kører dejligt langt på literen. Det var faktisk årsagen til købet. Jeg er måske nok blevet små 25 år ældre, men når jeg skal være helt ærlig, så er det stadig den nederste linje i økonomien, der er afgørende for mit valg af køretøj. Vi skrev i denne uge om, at Holstebro Kommune ligger næstsidst bland landets kommuner, når man ser på, hvor stor en andel af bilerne, der er regulære elbiler. Det er der rigtig mange, rigtig gode grunde til. Elbilens begrænsede rækkevidde er ofte et argument for ikke at skifte. Jeg bruger selv samme argument. Men jeg ved også, at det ikke er helt sandt. Jeg er helt overbevist om, at jeg ville have skiftet min dieselbil ud med en elbil, hvis det var en økonomisk fordel for mig. Og jeg er næppe alene. Den samlede økonomi er afgørende for mange, når de køber bil, og lige så snart elbilen vinder i udregningen, så skal I bare se, hvordan vi alle - også i Nordvestjylland - er klar til at skifte forbrændingsmotoren ud. Mens vi venter på, at det også kan svare sig for pengepungen at køre på el, fortsætter jeg med at skamme mig en smule over mit bidrag til planetens opvarmning. Men kun lidt. For jeg har en stor tro på, at den teknologiske udvikling nok skal redde os alle sammen. Det er en mere behagelig tanke end det modsatte. Og udviklingen har da trods alt gjort det af med den blå røg fra min gamle Escort.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];