x

Anmeldelse: Zombie Army 4 er svær at tage seriøst, men gør det alligevel

Zombie Army 4 er klichefyldt og forudsigeligt, men selvom grafikken ikke er prangende, så sidder gameplay og styring lige i skabet, og det er et både underholdende og meget gennemført spil. Pr-foto
Rebellion har finpudset rædsels-rejsen med Zombie Army 4, der er overraskende varieret, gennemtænkt og underholdende

Jeg må med skam erkende, at jeg har misset de tre første kapitler i Zombie Army-serien – og ligeledes tilstå, at jeg næsten allerede stod af, da det dårlige stemmeskuespil i introen fortalte en så forudsigelig historie, at jeg havde stykket den sammen, da jeg så coveret på spillet.

Men så skete der noget i løbet af den første håndfuld timer i selskab med Shola, Karl, Jun og Boris -for ikke at nævne et fem-cifret antal nazi-zombier; jeg blev ikke bare underholdt, jeg havde svært ved at stoppe med at spille.

Zombie-spil bliver meget let repetitive og kedelige, men her formår Zombie Army 4 at variere spil-oplevelsen fornuftigt. Dels gennem et banedesign, der tilgodeser forskellige måder at spille på, dels gennem et våben-system, der skal opgraderes og igen tilpasses spillestil, og dels gennem forskellige spil-muligheder - hvor især co-op fortjener at blive fremhævet. Pr-foto

Strategisk mesterklasse

For selvom Zombie Army 4 på overfladen ligner et simpelt gore-eventyr, og arkade-elementerne er til at få øje på med en simpel styring, store grafiske combos og belønninger for at udrydde flest mulige zombier på kortest mulig tid, så er der tydeligt, at det her er et gennemarbejdet koncept.

Styringen er simpel, ja, men den fungerer omvendt også upåklageligt. Du vælger en karakter, udstyrer vedkommende med dine foretrukne våben, og så kan du ellers gå i krig. Læringskurven er helt tilpas, og der er aldrig langt mellem kampene. Dine våben kan du opgradere løbende, så de understøtter din spillestil, og spillet er varieret nok til, at du bliver nødt til at skifte mellem at bruge sniper-rifle, maskingevær, shotgun, eksplosive våben osv. mange gange undervejs.

Den store variation understøtter i øvrigt co-op perfekt, da du med fordel kan sammensætte et hold af specialister, som kan gå i nærkamp, snigmyrde på afstand eller balancere kampene med et maskingevær.

Ikke for alle

Zombie Army 4 er nazi-zombier, knuste kranier og afrevne lemmer, og dermed er det ikke for alle. Men hvis man er til FPS-spil og zombie-fortællinger som Walking Dead, så bliver det altså ikke meget bedre, end det er her. Grafik og lyd er ikke videre imponerende, men det er gameplay til gengæld, og det er sjovt og varieret at sende Hitlers levende døde tropper tilbage i jorden - især i co-op.

Titel: Zombie Army 4

Platform: Xbox One, PlayStation 4, pc

Udgivelsesdato: 4. februar

Der er tusindevis af zombier i Zombie Army 4, og det er blåde blodigt, brutalt og unødvendigt voldsomt, når man kæmper sig igennem Hitlers hær af døde. Det er dermed ikke et spil for alle - og på ingen måder et børne- eller familie-spil. Pr-foto
Rebellion er kendt for deres sniper-spil, og det er også tydeligt i Zombie Army 4. Personligt synes jeg, at sniper-delen træker op, men er man mere til den direkte kamp med zombierne, så er der også rig mulighed for at komme helt tæt på. Pr-foto

Mest læste

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.