x
Annonce
Gear

Anmeldelse: Skyggerne dræber i det nye danskproducerede spil Lightmatter

Det er ikke almindelige skygger, som du finder i de mørklagte gange. Gå videre på eget ansvar! Pr-foto.
Det danske spiludviklingsfirma Tunnel Vision Games sendte i januar virksomhedens første spil ’Lightmatter’ på gaden. Resultatet er et flot og finurligt førstepersons indiespil, der med hjernevridende puzzle-elementer og en mystisk baggrundshistorie låner inspiration fra spil som Portal og The Talos Principle.

Lad lyset lede dig på vej – og hvis det ikke gør, så må du vise lyset vejen. For det er ikke alene uhyggeligt at bevæge sig rundt i de skyggefulde underjordiske gange, som Lightmatter udspiller sig i. Det kan være dødsensfarligt.

I det første spil fra det danske firma Tunnel Vision Games vågner du op på energivirksomheden 'Lightmatter Technologies'. Du har tilsyneladende mistet bevidstheden på et tidspunkt. Sirenerne bræger og lyset blinker faretruende. Noget er helt galt, men hvad er der sket?

Mens du langsomt bevæger dig mod udgangen, ser du pludseligt en person gemt i skyggerne bag et kontrolpanel i det fjerne, og ud fra højtalerne strømmer en stemme. Virksomhedens stifter og chef, Virgil, opdager til sin irritation, at han ikke er alene på fabrikken. Han er ikke ligefrem venligt indstillet, men han forsøger alligevel at guide dig mod udgangen. Men tingene går langt fra som planlagt.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Labyrinter, mysterier og humor

Ligesom med genre-mesterværket Portal bliver du i Lightmatter udstyret med nogle redskaber, du skal bruge til at komme videre fra niveau til niveau. Og ligesom i Portal er der ellers fri leg til, hvordan du navigerer rundt i de labyrintiske gange – så længe du husker at undgå skyggerne.

Mens du i bedste ’jorden er giftig’-stil bevæger dig rundt i den mennesketomme fabrik, begynder brikkerne langsomt at falde på plads i mysteriet om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning i Lightmatter Technologies underjordisk fabrik.

Og det er en rigtig fin historie, som folkene hos Tunnel Vision Games har skabt til Lightmatter – hvilket er yderst vigtigt i denne slags spil, hvor adrenalinen ikke ligefrem pumper, men hvor man i stedet skal bruge sin logik og kreativitet til at avancere.

På skuldrene af giganter

Som nævnt er Lightmatter tydeligt inspireret af især Portal, og det kan mærkes på den fantastiske mørke humor, som den mystiske stifter og chef af Lightmatter Technologies, Virgil, giver eksempler på i løbet af spillet.

Der er også indlagt flere såkaldte 'Easter Eggs' eller referencer til andre spil, som du kan gå på jagt efter, mens du forsøger at opklare, hvem der taler sandt, og hvem der forsøger at føre dig bag lyset i historien om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning på fabrikken.

Virgils mørke og karakteristiske stemme vil lyde bekendt for mange gamere, og det er der en god grund til. Tunnel Vision Games har nemlig allieret sig med ingen ringere end skuespilleren David Bateson, også kendt som den koldblodige Agent 47 fra Hitman-spilserien.

Alt i alt er det Aalborg-baserede Tunnel Vision Games kommet rigtigt godt fra sin første spillancering, og Lightmatter er et must-have for alle indie- og puzzlespils-entusiaster, som vil udfordres og samtidig opleve en velskrevet historie.

Titel: Lightmatter

Platform: Pc (Steam)

Udgivelsesdato: 15. januar 2020

Jorden er ikke giftig, men det er skyggerne! Så det er en god idé at alliere sig med et par store lamper, når du skal finde vej gennem den mennesketomme fabrik i Lightmatter. Pr-foto.
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce