x

Anmeldelse: Pokémon Mystery Dungeon DX har en snæver målgruppe

I Pokémon Mystery Dungeon DX er man et menneske, der har forvandlet sig til en pokémon. Mens man prøver at finde ud af hvorfor, bliver man en del af et redningshold, der udforsker dungeons for at redde andre pokémon. Pr-foto
Nuttet grafik, komplekst gameplay og alt for meget ligegyldig tekst gør det svært at elske Pokémon Mystery Dungeon DX

Pokémon Mystery Dungeon DX er en hård nød at knække. På overfladen appellerer den pusse-nussede grafik, overfloden af pokémon og den banale historie til de yngste gamere, men under alt det gemmer sig et meget teksttungt spil med et – sammenlignet med andre pokémon-spil – komplekst gameplay.

De yngste gamere kan med andre ord ikke være med, og spørgsmålet er så, om de ældre gider.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen kan indeholde affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Malet i vandfarve

I Mystery Dungeon er du, da du vågner op forvandlet fra menneske til pokémon. Du er nu fanget i en pokémons krop og kan tale med andre pokémons. Mens du prøver at regne ud hvorfor, går du med i et redningshold, der skal klare en række dungeons og redde en masse pokémon. Som man jo gør i sådan en situation.

Mystery Dungeon, der er et remake af Pokémon Mystery Dungeon Blue/Red Rescue Team fra 2006, har fået et gevaldigt grafisk make-over, og hele verdenen fremstår i 2020, som var den malet med vandfarver. Det er et ret unikt udtryk med masser af farver, og om man bryder sig om det eller ej, vil nok være en smagssag.

Musikken minder en del om øvrige pokémon-spil, men så holder lighederne også op.

Turbaseret taktik

Pokémon Mystery Dungeon DX adskiller sig på en række områder fra traditionelle pokémon-spil. For det første er du en pokémon og ikke en pokémon-træner. For det andet er spillet bygget op som en traditionel ”dungeon-crawler” og ikke et RPG, altså med en centralt liggende by, hvorfra du ”crawler” igennem den ene dungeon efter den anden – altså løser din mission og høster din belønning – og derpå returnerer til byen for at opgradere dine pokémon og finde nye missioner. Og for det tredje, så er Pokémon Mystery turbaseret og ikke realtime. Pokémon-kampe har alle dage været turbaserede, men her er det alt, hvad du foretager det i en dungeon, der er det.

Alle dungeons fungerer på den måde, at fjenderne kun bevæger sig, når du bevæger dig. Så kampene er turbaserede, og du kan drage fordel af din viden om pokémon, hvis du har spillet andre spil – men selve din udforskning af den enkelte dungeon er også turbaseret. Det øger de taktiske lag i spillet, som på sin vis minder mere om XCOM end klassisk pokémon. Hvis ikke det lige var for alle de pokémons.

Der er rigtigt meget tekst i Pokémon Mystery Dungeon DX, og det taler imod, at det skulle være et spil til de yngste - i hvert fald i Danmark, hvor børnene er bedst til dansk. Pr-foto

Snæver målgruppe

Som man måske allerede har gættet, er jeg ikke kæmpe fan af Mystery Dungeon. Jeg synes, det er for nuttet og kedeligt til at fange mig, og mine børn synes, det er for tekst-tungt og langsomt at spille. Læg dertil en kluntet styring, en grafik der i bedste fald vil dele vandene og et ekstremt repetitivt gameplay, og så rammer Mystery Dungeon altså en meget snæver målgruppe.

Jeg er egentlig fan af turbaseret strategi, som fx XCOM, og også af pokémon-spillene i øvrigt – men i dette tilfælde giver plus og plus altså minus.

Titel: Pokémon Mystery Dungeon DX

Platform: Nintendo Switch

Lanceringsdato: 6. marts

Styringen er kluntet og upræcis, og jeg oplevede tit, at jeg ikke helt var herre over, hvor min pokémon bevægede sig hen i de enkelte dungeons. Det kan tilgives i de første dungeons, hvor sværhedsgraden er overkommelig, men derefter bliver det frustrerende. Pr-foto
De mange missioner i Mystery Dungeon er meget ensformige, og selvom de utallige dungeons bliver auto-genereret og derfor aldrig er ens, føles de alligevel meget ensformige at komme igennem. Pr-foto

Mest læste

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.