Anmeldelse: Ori på Switch er lig stemning og spilleglæde for alle pengene

Stemningen er magisk og dragende i Ori, der tager sig perfekt ud på Nintendo Switch. Pr-foto

Fire og et halvt år. Så lang tid er det siden, Ori and the Blind Forest udkom til Xbox og Windows. Man kan derfor ikke fortænke nogen i at synes, at Nintendo er kommet noget sent til festen med den netop udgivne version til Switch.

Men hvis man er typen, der nyder et godt 2D-platformspil og ligesom undertegnede føler, at Switch er klart den bedste konsol til netop den type spil, så er Ori and the Blind Forest et glimrende eksempel på, at gameplay trumfer grafik, framerates og markedsføring, når det kommer til kvaliteten og holdbarheden på et spil. For selv så lang tid efter spillets oprindelige release holder det hele vejen igennem på Switch, som i flere henseender i virkeligheden er en bedre platform til den type spil.

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Dragende univers

Der er flere ting, der er med til at løfte Ori et stykke op over den gennemsnitlige platformer. Den første er den stemning, spillet har lige fra første sekund. Det flotte håndtegnede look og den intelligente brug af lys og farver skaber sammen med den velkomponerede og dramatiske musik et dragende univers, man ellers typisk skal lede efter hos 3D-spil. Og netop den vibe af 3D eller rollespil, som man til tider får, når man spiller Ori, fører frem til den næste grund.

Med et par spændende greb har spiludviklerne fra Moon Studios nemlig skabt en verden, der i den grad inviterer til fordybelse. På bedste RPG-manér er der et glimrende perk-træ, der gør det til en sand fornøjelse, hver gang man leveller up. Derudover er brugen af de såkaldte energy orbs, man samler op på sin vej gennem spillet, med til at gøre spiloplevelsen til noget særligt. De kan nemlig både bruges til at gemme spillet med i form af checkpoints, ligesom de kan bruges til at nedkæmpe fjender med i store energiudladninger. Hvordan man bruger dem, er op til den enkeltes temperament. Det lægger i den grad op til vidt forskellige måder at spille Ori på. Genialt.

Stadig fremragende

Sidst, men ikke mindst bliver man også nødt til at nævne sværhedsgraden som en af grundene til, hvorfor Ori er så godt et spil.

For spillet er svært – på den gode måde – og man kommer ikke sovende til noget. Til gengæld bliver det heller aldrig så umuligt, at man smider rundt med controlleren i frustration. Noget, de ganske fine styringsmekanismer skal have deres del af æren for.

Ori and the Blind Forest er således stadig et lige så fremragende spil som i 2015 og alle pengene værd. Desto mere ærgerligt er det, at efterfølgeren, Ori and the Will of the Wisps, kun kommer til Xbox og Windows, når det rammer butikkerne i starten af næste år. Om det så alligevel ender med komme til Switch i slutningen af 2024, ja, det må tiden jo vise …

Titel: Ori and the Blind Forest Definitive Edition

Platform: Switch (er ude allerede til Xbox og PC)

Udgivelsesdato: 27. september (oprindeligt 11. marts 2015)

Sværhedsgraden er ramt rigtigt; det er udfordrende uden at være for svært, og den intelligente brug af perk-træet gør, at man kan personalisere sin oplevelse efter temperament. Pr-foto
Opfølgeren til Ori and the Blind Forest kommer til Xbox One og PC i begyndelsen af 2020, men der er desværre endnu intet meldt ud om en Nintendo Switch-udgave. Pr-foto

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.