Annonce
Digitalt

Anmeldelse: Once upon a time… in Hollywood på UHD

Brad Pitt og Leonardo DiCaprio tager et stykke Hollywood-historie under voldsom, men kærlig, behandling, da de rejser tilbage til 1969 som den slidte skuespiller Rick Dalton og hans trofaste stuntmand Cliff Booth. Som i Inglourious Basterds piller Quention Tarrantino dog ved, hvad der i virkeligheden skete, og udfordrer tesen om, at virkeligheden altid overgår fantasien. Tarrantinos fantasi må være undtagelsen. Brad Pitt fik en Golden Globe for sin birolle, og filmen fik derudover for bedste manus og bedste komedie (eller musical). Fortjent. Once upon a time... in Hollywood er en af de film, man ikke skal snyde sig selv for at se, og som absolut tåler et gensyn på UHD, selvom man så den i biffen.

Once upon a time… in Hollywood kommer på UHD i en 3840x2160p-optagelse, der bevarer det originale 2.39:1-format fra biografen. Det ser utroligt flot ud på UHD, hvor solrige Los Angeles’ varme og hippiernes kulørte tøj gengives flot i HDR. Lydsporet er overraskende nok DTS HD-Master og ikke Dolby Atmos, men ikke desto mindre fremragende.

Der er gjort plads til nogle interessante ekstra scener på UHD-udgivelsen, mens resten af ekstramaterialet er på blu-ray. Det består af en række features om filmen og 1969 i Hollywood.

One upon a time… in Hollywood er ude nu på UHD, blu-ray og dvd.

Annonce
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce