Annonce
Digitalt

Anmeldelse: Brad Pitt er stjernen i rum-filmen Ad Astra

Brad Pitt tager på en episk rumrejse i jagten på sin far (Tommy Lee Jones), sandheden og en redning for Jorden. Ad Astra begynder spændende, godt hjulpet på vej af en fænomenal underspillet Brad Pitt, en truende katastrofe og en mulig sammensværgelse, men ender trods en formidabel rejse uforløst, uafklaret og en anelse for afdæmpet. Det er ikke nogen ny Interstellar, desværre, men er man til rumfilm, kan mindre også gøre det.

Stemningen i Ad Astra - med kontrasterne mellem lange, stille rejser og hurtige, larmende action-sekvenser – er nemlig rigtig god, og det er en flot film, både historiemæssigt, visuelt og lydmæssigt. Ad Astra gør sig godt på UHD, hvor de mange mørke scener, farvene fra jordpaletten og de afvekslende klare lys fra lamper og stjerner sætter skærmen på overarbejde. Max Richter og Lorne Balfe har lavet musikken til Ad Astra, og den er mindeværdig i både DTS-HD og Dolby Atmos. Også her er det svært ikke at sammenligne med Hans Zimmers enestående lydtapet til Interstellar.

Ekstra-materialet er en stribe interviews og features om karakterne og rumrejser generelt. Lidt den tynde side, og man kunne ønske sig mere om det rent filmtekniske.

Ad Astra er ude nu på dvd, blu-ray og UHD.

Annonce
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce