Annonce
Udland

Anklager: Weinstein misbrugte sin magt

Stephanie Keith/Ritzau Scanpix
Om så skuespillerinde var forelsket i Weinstein, havde han ingen ret til at voldtage hende, siger anklager.

Filmproducenten Harvey Weinstein misbrugte den magt og position, han havde i USA's filmbranche, til at udnytte kvinder.

Annonce

Det sagde anklageren i sagen mod ham, da hun fredag rundede af med sine sidste bemærkninger.

- Den tiltalte var universets hersker, og vidnerne var blot myrer, som han kunne træde på uden konsekvenser, lød det fra anklager Joan Illuzzi.

Weinstein havde ingen medfølelse og udnyttede de kvinder, der forsøgte at skabe sig en karriere i filmbranchen, sagde hun.

Den 67-årige filmproducent har nægtet sig skyldig i anklager om at have voldtaget skuespillerinden Jessica Mann i 2013 og have tvunget sin daværende assistent Mimi Haleyi til oralsex i 2006.

De to kvinder har afgivet følelsesladede forklaringer i sagen. Det samme har flere andre kvinder, som var indkaldt af anklageren, der ønskede at vise, at der var et mønster i Weinsteins opførsel.

Over 80 kvinder er siden 2017 stået frem og har anklaget Weinstein for forskellige former for seksuelle overgreb.

Han har afvist alle anklager og siger, at der var tale om sex med samtykke.

Anklager Joan Illuzzi sagde fredag i retten i New York, at det har taget tid for mange af kvinder at stå frem, fordi de troede, at de var de eneste ofre, og fordi Weinstein "er en kæmpe" i filmindustrien.

Dagen inden var det forsvarer Donna Rotunno, der procederede. Hun fremlagde blandt andet et kort, som Jessica Mann skrev til Weinstein og sluttede af med et "jeg savner dig, store fyr".

- Det er ikke ord, man siger til sin voldtægtsmand, sagde forsvareren.

Den bemærkning svarede Illuzzi tilbage på fredag og sagde, at det ikke ville gøre nogen forskel, om skuespillerinden så var "stormende forelsket i ham".

- Han ville stadig ikke have haft ret til at voldtage hende.

Tirsdag ventes dommer James Burke at samle nævningene - syv mænd og fem kvinder - igen, hvorpå de begynder at votere.

Retssagen ses som en milepæl for #MeToo-bevægelsen, hvor kvinder har anklaget magtfulde mænd i erhvervslivet, underholdnings- og mediebranchen for seksuelle krænkelser.

/ritzau/dpa

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce