Annonce
Mindeord

Anki var en højt skattet medarbejder i Den Gamle By

Anki van Dassen (med klokkehat på billedet) ønskede, at børn og unge med psykiske handicaps og nedsat sansemæssig funktion skulle have mulighed for at blive overrasket, forundret og fascineret af historien. Pressefoto

Holstebro/Aarhus: Mette Dimes Høeberg, Berit Guldmann Andersen og Martin Brandt Djupdræt skriver på vegne af kollegerne i Den Gamle By i Aarhus:

Den Gamle By har mistet projekt- og frivilligkoordinator Anki van Dassen, da hun 5. november 2019 afgik ved døden efter få års kræftsygdom, kun 54 år gammel. Anki var midt i sit livs gerning og døde alt for ung. Hun efterlader sig en søn, to døtre og sin mand Allan Leth Frandsen, vicedirektør i Den Gamle By. Vores dybfølte tanker går til dem og den øvrige familie.

Anki stammede fra Holstebro og var uddannet cand. mag. i fransk og engelsk fra Aarhus Universitet. Inden hun i 2006 blev ansat i Den Gamle By, arbejdede hun som gymnasielærer i Grenaa og Horsens.

Anki begyndte i Den Gamle By som omviser, hvor hun især havde stort held med at vække gymnasieelevers interesse for historie – en aldersgruppe, det ellers kan være vanskeligt at engagere. Det førte til, at Anki begyndte at arbejde målrettet med en sag, som stod hendes hjerte nært. Hun ønskede, at børn og unge med psykiske handicaps og nedsat sansemæssig funktion skulle have mulighed for at blive overrasket, forundret og fascineret af historien. For denne gruppe er mulighederne for museumsbesøg få. Det kræver nemlig en særlig indsats for dem at deltage i aktiviteter uden for deres normale rammer, og det kræver særlige ressourcer, forudsætninger og opmærksomhed hos museerne. Med en stærk teoretisk fundering arbejdede Anki fokuseret på formidling til disse børn og unge, og kæmpede for stærke og vedkommende oplæg for alle. Dermed opfandt Anki en helt ny måde at være museum på for denne særlige gruppe børn og unge.

Ud over arbejdet med museumsundervisning har Anki siden 2013 også varetaget rollen som frivilligkoordinator for museets frivillige. Siden Anki overtog området, er antallet af frivillige fordoblet til knap 300. Anki har omhyggeligt og med stor passion opbygget en frivilligorganisation, som rummer både børn, voksne – unge som ældre – og en række fagspecifikke frivilliglaug. Anki var dygtig til at matche den frivilliges interesser, viden og kompetencer med museets opgaver og behov, hvilket har bidraget til en meget dedikeret og helt fantastisk gruppe af frivillige kolleger.

På det personlige plan har museets medarbejdere mistet en højt skattet kollega og ven. Anki var en lydhør, omsorgsfuld og festlig kvinde, og hun vil blive stærkt savnet af sine kolleger og de samarbejdspartnere, som hun har arbejdet med.

Tak, Anki, for din insisteren på at åbne Den Gamle By op for flere, for din generøse måde at dele din viden, og for din helt fantastiske varme og livfulde måde at være kollega på.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Gymnasiet må afskedige to undervisere

Leder For abonnenter

Læserbrev oversvømmer kommunens hjemmeside

Overskriften her er måske nok en stramning. Faktisk findes der kun et enkelt læserbrev på Holstebro Kommunes hjemmeside, men det er også nok til, at man må løfte et øjenbryn og undre sig. Under overskriften "Meninger om Storå oversvømmer dagbladets artikler" skriver kommunens natur- og miljøchef Torben Mølgaard om planerne for at sikre Holstebro mod oversvømmelser og adresserer samtidig nogle af de holdninger og kritikpunkter, forskellige borgere har rejst i artikler i denne avis. Indlægget præsenteres på kommunens hjemmeside netop som et læserbrev, og samme læserbrev har Torben Mølgaard sendt til avisen, som bragte det i sin fulde længde søndag. I avisen er det utvivlsomt et partsindlæg i en debat. Ovenikøbet et indlæg fra en person, som kan udtale sig om emnet med en overbevisende tyngde i kraft af sin stilling. Et meget velkomment læserbrev. Men skal det også opfattes sådan på kommunens hjemmeside? Altså som Torben Mølgaards holdning til debatten og til den kritik, visse kilder har rettet mod kommunens kamp mod oversvømmelserne? Det er svært at se det som andet. Og det åbner for en interessant diskussion: Kan enhver borger nu få adgang til forsiden af kommunens hjemmeside for at debattere aktuelle emner? Kan man få adgang til at bringe et læserbrev, hvis det er kommunens sagsbehandling, man er utilfreds med, eller gælder det kun, hvis det er avisens dækning af en sag, man er uenig i? Gælder muligheden for at få optaget sit læserbrev på kommunens hjemmeside alle, eller skal man være chefansat ved kommunen for at opnå det privilegium? Læserbrevsskribenten tager i sin tekst Holstebro Kommune til indtægt for indholdet med formuleringen: "...så finder Holstebro Kommune, at der er nogle påstande og meninger om mulige løsninger, som ikke kan stå uimodsagt." Måske er der således blot tale om en uheldig håndtering af begrebet læserbrev. Det er måske i virkeligheden information fra kommunen og ikke holdninger fra Torben Mølgaard. Forvirringen er stor, om end vi nu ved, at natur- og miljøchefen er uenig i visse holdningerne til sagen.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];