Annonce
Erhverv

Analyse: Coop er blevet en stor it-virksomhed

Coronanedlukningen har fået langt flere af Coops kunder til at scanne og betale deres egne varer med en app på mobiltelefonen. Arkivfoto: Morten Stricker

Et hidtil uset stort overskud i dagligvarekæmpen Coop sidste år skygger for en mere spændende historie: At Coop er blevet en succesfuld it-virksomhed.

For første gang nogensinde tjener den medlemsejede virksomhed penge på at sælge varer på nettet. Vi har ikke fuld indsigt i tallene, men kort fortalt sælger Coop nu så mange havemøbler, cykler og kaffemaskiner på nettet, at det dækker tabet på at sælge madvarer på nettet - en aktivitet, der er næsten umulig at tjene penge på, fordi det er dyrt at sende køle- og frostvarer direkte hjem til kundens bopæl.

Alligevel er det en vigtig aktivitet, fordi den gør Coops tilbud til kunderne mere komplet, især for dem, der skiftes mellem at handle dagligvarer på nettet og i de fysiske butikker. Samtidig er Coop nødt til at være synlig på nettet, hvis rivaler som Nemlig.com og Føtex/Bilka ikke skal løbe med det hele.

Annonce

Salg af dagligvarer på nettet er også et emne i denne uges podcast Erhvervsklubben.

 

Mens konkurrencen på nettet er intens med masser af aktører, står Coop mere alene med en anden klokkeklar succes. App’en, der skaber masser af loyalitet mellem kunder og butikker, er nu hentet over to millioner gange og har over 550.000 brugere hver uge.

App’en er en genvej til en masse nye funktioner, der understøtter denne loyalitet. Coop kan sende målrettede særtilbud til sine medlemmer, og den seneste nyhed, Coop Primekonto, kan kun fungere gennem app’en. Den betyder, at 40.000 medlemmer nu indbetaler trecifrede millionbeløb på forhånd til forbrug i Coops butikker, og tallene viser, at deres forbrug ligger væsentligt højere, end før de bandt sig til at lægge broderparten af deres indkøb i Coop-familiens butikker.

Endelig er det igennem app’en, at man selv kan scanne sine varer i butikken og slippe for køen ved kassen. Det fik sit gennembrud under coronanedlukningen sidste forår, hvor alting handlede om at holde afstand. I nogle butikker scanner hver femte kunde nu selv sine varer.

Der kan andre dagligvarekæder ikke være med, og derfor udskilte Coop i efteråret sin udviklingsafdeling, der står bag app’en, i et helt nyt it-selskab med 120 ansatte. Selskabet skal sælge teknologien bag Coop app’en til butikskæder i andre lande.

Nede i kælderen er Coop i gang med en udskiftning af hele sin it-motor, der sørger for alt fra økonomi til lagerstyring. Det har været hele brugsbevægelsens akilleshæl, at de seneste mange års digitalisering før eller siden skulle fungere med 50 år gamle edb-systemer fra computerens barndom.

Det er milliardinvesteringer, der er tale om, og Coop er langt bagefter konkurrenten Salling Group, der begyndte udskiftningen af et lignende gammeldags system for over 13 år siden.

Det kan ikke undre, at it fylder alverden for Coop-ledelsen, der stort set er udskiftet inden for det seneste år. Det kan godt ske, at Coop ligner en kæde af supermarkeder, brugser og discountbutikker. Men i virkeligheden har Coop i dag udviklet sig til en it-virksomhed.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg


Det har været hele brugsbevægelsens akilleshæl, at de seneste mange års digitalisering før eller siden skulle fungere med 50 år gamle edb-systemer fra computerens barndom.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Få overblikket her: Politikerne blev enige i nat - Danmark genåbner næsten 21. maj

Annonce