Annonce
Udland

Alle brande i hårdt ramt australsk stat er under kontrol

Loren Elliott/Reuters

Efter en "traumatisk" brandsæson er alle brande under kontrol i australsk New South Wales, oplyser brandfolk.

Alle brande i den australske delstat New South Wales er torsdag kommet under kontrol efter en ødelæggende og dødelig brandsæson.

Annonce

Det oplyser delstatens frivillige beredskabstjeneste på Twitter.

- I forbindelse med den meget traumatiske, udmattende og bekymrende brandsæson er alle brande nu for første gang i sæsonen under kontrol.

- Det har krævet stort arbejde fra brandfolk, beredskabstjenester og lokalsamfund at nå hertil, skriver beredskabstjenesten på Twitter.

New South Wales, hvor Sydney er hovedstad, er den australske delstat, der har været hårdest ramt af brandene.

På landsplan har brandene kostet 33 personer livet.

Den seneste tid har massivt nedbør hjulpet med at bekæmpe brandene.

Sydney og omegn oplevede i sidste uge de største mængder regn over fire dage siden 1990. Omkring 400 millimeter regn faldt fra fredag til mandag morgen, hvilket er mere, end byen fik de seneste seks måneder.

Til sammenligning faldt der 905 millimeter regn i Danmark i hele 2019. Det var et rekordår.

Mindst 80.000 hjem har været uden strøm som følge af uvejret i New South Wales. En togstation i byen Narribri, som ligger omkring 520 kilometer nordvest for Sydney, blev blandt andet fuldstændig oversvømmet.

Ikke alle brande er slukket i New South Wales, understreger beredskabstjenesten i en video på Twitter. Men de er altså under kontrol.

Brandene har raset på den australske østkyst siden september sidste år.

Det vurderes, at omkring en milliard vilde dyr er omkommet i flammerne siden september.

Omkring 2500 hjem er blevet ødelagt på landsplan, og mere end 117.000 kvadratkilometer land er blevet tilintetgjort af brandene. Det svarer til knap tre gange Danmarks areal.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce